Zagadka OAR „Rejsu” rozwiązana?
Napisałem (przed zakupem krążka na BD):
...jestem bliski rozwiązania „zagadki” dotyczącej „Rejsu” (1970). Muszę jeszcze uściślić jak to wyglądało na VHS, bo na przełomie lat 80 / 90 właśnie z takiego nośnika obejrzałem ten film po raz pierwszy.
(…)
Wszystko wskazuje na to, że "Rejs" miał OAR 1.66:1, a po rekonstrukcji otrzymał AR 1.72:1 (lub zbliżony). W każdym razie został trochę przycięty.
Misfit napisał:
Po przeanalizowaniu wszelkich dostępnych materiałów mogę wysnuć wniosek, że proporcje 1.78:1 uzyskano głównie poprzez otwarcie kadru po jego bokach oraz niewielkie obcięcie obrazu u góry w stosunku do wydań tego filmu sprzed rekonstrukcji...
Dziś postawię tezę, w myśl której OAR „Rejsu” wynosił 1.66:1, ewentualnie oscylował w tych okolicach. Temat intrygował mnie o tyle, że pozbyłem się kasety VHS i posiadam tylko DVD od Best Film (2001). Jakby z odsieczą przyszedł Pinto – kolega z forum Polskiego Kina.
Pinto napisał:
Akurat posiadam wersję 4:3.
(…)
Jak widać, wersja 4:3 ma letterbox, więc nie do końca prawdziwe 4:3.
http://www.forum.polskiekino.com.pl/viewtopic.php?f=3&t=10&start=204
Mam głębokie przekonanie, że pierwotnie film wyglądał podobnie jak na zrzutach od Pinto oraz na DVD Best Filmu. Kilka spostrzeżeń / przemyśleń:
1. Górne krawędzie kadrów z DVD niemal licują z tymi, które widzę na zrzutach Pinto (TVP SD). Zdecydowanie gorzej pod tym względem wypada TVP HD.
2. Doły na DVD są nieco przycięte w relacji do TVP SD, ale nie burzą kompozycji obrazu (przynajmniej w analizowanych przeze mnie fragmentach).
3. Generalnie jest tak, że na DVD widać więcej po bokach niż na fotkach Pinto (TVP SD).
Całość skłania mnie do wniosków, że intencją twórców było skręcenie „Rejsu” w 1.66:1, z uwzględnieniem delikatnego otwarcia kadru (od góry oraz dołu) dla potrzeb emisji telewizyjnych. Jednak z uwagi na kaszety nadal nie był to obraz 4:3! Zatem najprawdopodobniej wspomnienia telewidzów są obarczone błędem (?). Zapamiętali oni rzeczone „4:3”, lecz przeoczyli „nieistotne” paski widoczne na zrzutach.
„Rejs” dla potrzeb rekonstrukcji / BD został nieco przycięty (góra - dół) z formatu bliskiemu 1:66:1, jednak tradycyjnie zyskaliśmy nieco po bokach. Siłą rzeczy, o czym już pisałem, takie obrzezanie akceptuję. Film jest kultowy. Oczywiście widzę go w wersji BD na swoim stojaku.
Osoby dociekliwe proszę o ewentualne wpisy korygujące.
P.S.
Pinto! Dzięki i pozdrawiam.
Napisałem (przed zakupem krążka na BD):
...jestem bliski rozwiązania „zagadki” dotyczącej „Rejsu” (1970). Muszę jeszcze uściślić jak to wyglądało na VHS, bo na przełomie lat 80 / 90 właśnie z takiego nośnika obejrzałem ten film po raz pierwszy.
(…)
Wszystko wskazuje na to, że "Rejs" miał OAR 1.66:1, a po rekonstrukcji otrzymał AR 1.72:1 (lub zbliżony). W każdym razie został trochę przycięty.
Misfit napisał:
Po przeanalizowaniu wszelkich dostępnych materiałów mogę wysnuć wniosek, że proporcje 1.78:1 uzyskano głównie poprzez otwarcie kadru po jego bokach oraz niewielkie obcięcie obrazu u góry w stosunku do wydań tego filmu sprzed rekonstrukcji...
Dziś postawię tezę, w myśl której OAR „Rejsu” wynosił 1.66:1, ewentualnie oscylował w tych okolicach. Temat intrygował mnie o tyle, że pozbyłem się kasety VHS i posiadam tylko DVD od Best Film (2001). Jakby z odsieczą przyszedł Pinto – kolega z forum Polskiego Kina.
Pinto napisał:
Akurat posiadam wersję 4:3.
(…)
Jak widać, wersja 4:3 ma letterbox, więc nie do końca prawdziwe 4:3.
http://www.forum.polskiekino.com.pl/viewtopic.php?f=3&t=10&start=204
Mam głębokie przekonanie, że pierwotnie film wyglądał podobnie jak na zrzutach od Pinto oraz na DVD Best Filmu. Kilka spostrzeżeń / przemyśleń:
1. Górne krawędzie kadrów z DVD niemal licują z tymi, które widzę na zrzutach Pinto (TVP SD). Zdecydowanie gorzej pod tym względem wypada TVP HD.
2. Doły na DVD są nieco przycięte w relacji do TVP SD, ale nie burzą kompozycji obrazu (przynajmniej w analizowanych przeze mnie fragmentach).
3. Generalnie jest tak, że na DVD widać więcej po bokach niż na fotkach Pinto (TVP SD).
Całość skłania mnie do wniosków, że intencją twórców było skręcenie „Rejsu” w 1.66:1, z uwzględnieniem delikatnego otwarcia kadru (od góry oraz dołu) dla potrzeb emisji telewizyjnych. Jednak z uwagi na kaszety nadal nie był to obraz 4:3! Zatem najprawdopodobniej wspomnienia telewidzów są obarczone błędem (?). Zapamiętali oni rzeczone „4:3”, lecz przeoczyli „nieistotne” paski widoczne na zrzutach.
„Rejs” dla potrzeb rekonstrukcji / BD został nieco przycięty (góra - dół) z formatu bliskiemu 1:66:1, jednak tradycyjnie zyskaliśmy nieco po bokach. Siłą rzeczy, o czym już pisałem, takie obrzezanie akceptuję. Film jest kultowy. Oczywiście widzę go w wersji BD na swoim stojaku.
Osoby dociekliwe proszę o ewentualne wpisy korygujące.
P.S.
Pinto! Dzięki i pozdrawiam.
„Ja paryskimi perfumami się nie perfumuję... Ja jeden wiem co tej ziemi jest potrzebne”.