Filmozercy.com | Forum

Pełna wersja: Blizna (Scar) - 1976 reż. Krzysztof Kieślowski
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Blizna od Studio TOR - wydanie od Arrow w pakiecie "Cinema of Conflict".

[Obrazek: thumb-lg-6927621-cinema-of-conflict-four...lowski.jpg]
[klik w okładkę=opis wydania w filmoskopie]

[Obrazek: 7ac34d2d-8efd-4722-9815-773fe54e6ffd.jpg?height=450] [Obrazek: 80a489ee-553e-4950-9267-da5442aa7e46.jpg?height=450]

Obraz: 1.66:1 1080p, 23.976 fps (MPEG-4 AVC - 34842 kbps).
Dźwięk: polski DTS-HD MA 1.0.
Napisy: anigielskie.

Dodatki:
- Man of Consicience - Michał Oleszczyk on Kieslowski's The Scar (25:13)
- The Scar at the Kieślowski Archives (05:02)
- Short Film: Concert of Requests (16:03)
- Archival Interviews: Sławomir Idziak (05:48), Michał Żarnecki (20:35), Agnieszka Holland (15:15)

[Obrazek: orig-e-6927621-1595280458-THE_SCAR-00001...te-10s.png]

Blizna została również wydana w 2017r. przez Studio Blu:

[Obrazek: thumb-lg-172283-blizna-digitally-restored-blu-ray.jpg] [Obrazek: thumb-lg-476934-blizna-steelbook-kieslow...ysztof.jpg]

Obraz: 1.66:1 1080i50 (MPEG-4 AVC - 29018 kbps)
Dźwięk: polski Dolby Digital 2.0 Mono.
Napisy: angielskie.
Dodatki - brak.

Porównanie obrazu Arrow (po lewej) vs Studio Blu (po prawej - screeny z poral.eu).

[Obrazek: d02b591350961565.jpg] [Obrazek: 6dfed51350961649.jpg]

[Obrazek: 76acee1350961619.jpg] [Obrazek: 42ce761350961679.jpg]

[Obrazek: 9eb1cc1350961611.jpg] [Obrazek: ba420f1350961674.jpg]

[Obrazek: 5327f61350961577.jpg] [Obrazek: 23597e1350961662.jpg]

[Obrazek: 67c76d1350961600.jpg] [Obrazek: f916a81350961669.jpg]

[Obrazek: b66ce31350961641.jpg] [Obrazek: c2e05f1350961693.jpg]

[Obrazek: 6b78791350961587.jpg] [Obrazek: 77af891350961657.jpg]

[Obrazek: 55fabc1350961628.jpg] [Obrazek: b14e7f1350961687.jpg]

Czyli w obu wydaniach wykorzystana została ta sama rekonstrukcja z identycznym AR, tym razem brak różnic w jasności i kontraście.
Natomiast w przeciwieństwie do Arrow, obraz w polskim wydaniu został ewidentnie pojechany DNR skutkiem czego niemal całkowicie pozbyto się ziarna, a przy okazji ostrość obrazu na tym znacząco ucierpiała. Poza tym kompresja obrazu jest dalece lepsza w zagranicznym odpowiedniku.

Rekonstrukcja obrazu została wykonana przez Wytwórnię Filmów Dokumentalnych i Fabularnych pod nadzorem Sławomira Idziaka, autora zdjęć filmu.
Nie wiem w którym roku ją ukończono, ale nie wygląda na coś nowszego - obraz prezentuje się najmniej korzystnie z całej czwórki pakietu Cinema of Conflict, jak na mój gust w wielu miejscach jest zbyt ciemno, jest też co nieco ujęć nieostrych, obrazek też nie poraża aż tak swoją filmowością jak w pozostałych filmach z tego pakietu, ale mimo wszystko w ogólnym rozrachunku określiłbym rekonstrukcję jako poprawną.

Na koniec jeszcze porównanie obrazu sprzed (DVD - Best Film) i po rekonstrukcji (BD - Arrow)  -> https://filmozercy.com/screencomp/blizna-1976-bd-arrow-dvd-best-film-95916/
Screeny z DVD dzięki uprzejmości użytkownika Kirek.
(08-08-2020, 12:58)misfit napisał(a): [ -> ]Dodatki:
- Short Film: Concert of Requests (16:03)

Warto dodać, że Koncert życzeń jest w koszmarnej jakości, w dodatku z jakimiś planszami zasłaniającymi pół ekranu w trakcie kwestii dialogowych (najpewniej wtłoczone napisy) - koszmar. Szczęśliwie pozostałe krótkometrażówki w pakiecie są nieco lepiej zachowane.
Wydanie DVD, z którego zrzuty były wykorzystane do wykonania porównania utworzonego przez misfit
[Obrazek: thumb-300x300-84773-blizna_front1.jpg]
[klik w okładkę=opis w filmoskopie]
(08-08-2020, 12:58)misfit napisał(a): [ -> ]Natomiast w przeciwieństwie do Arrow, obraz w polskim wydaniu został ewidentnie pojechany DNR skutkiem czego niemal całkowicie pozbyto się ziarna, a przy okazji ostrość obrazu na tym znacząco ucierpiała. Poza tym kompresja obrazu jest dalece lepsza w zagranicznym odpowiedniku.

W takich przypadkach, a ten nie jest pierwszym, zastanawiam się czy aby problemem było rozmyślne użycie DNR . „Blizna” (1976) od Arrow w najmniejszym stopniu nie bije po oczach ziarnem! Wydawca zaproponował optymalną wyrazistość, i tyle. Po cholerę to psuć? Czy chodzi tylko o głupotę? Problem w Studio Blu  może być stricte sprzętowy, ale tego raczej nie ustalimy.
Strzelam, że to efekt użycia mastera telewizyjnego dla wydania BD. Często takie mastery już same w sobie mają zaaplikowanego DNRa.

W kwestii wyraźnie zauważalnej gorszej ostrości obrazu w polskim wydaniu brałem jeszcze pod uwagę to, że skoro to 1080i to może screeny Porala zostały źle wykonane (kilka razy już to miało miejsce), ale nie sądzę aby w tym przypadku tak było gdyż sprawdziłem jego screeny na kilku innych posiadanych przeze mnie filmach od Studio Blu z tej serii i wyglądają one identycznie jak moje co do których mam 100% pewności, że są prawidłowe Smile
Przypomniałem sobie dawną dyskusję i zacząłem przekopywać forum.  
Abstrahując od ewentualnego wykorzystania mastera telewizyjnego, bo to prawdopodobne, jeszcze raz zapytam retorycznie: może Studio Blu faktycznie ma jakiś problem sprzętowy (lub „sprzętowy”)?  Tak czy inaczej kłopot istnieje.

Misfit napisał:
Ten koder (i/lub jego ustawienia) wykorzystywany przez Studio Blu ma tendencje do "zjadania" ziarna nawet przy wysokim średnim bitrate dla obrazu.

https://forum.filmozercy.com/watek-kolekcja-polskich-klasykow-na-blu-ray-z-okazji-50-lat-studia-tor?page=11&highlight=studio+tor

Mefisto, czy chodziło Ci o „Bliznę” od TORu? Wink

Mefisto napisał:
Obejrzałem Bliznę.  (...) solidny obraz - ziarno jest ewidentnie obecne, choć nie atakuje ono widza i miejscami jest trochę nierówne, dając wrażenie, jakby coś jednak majstrowano przy rekonstrukcji. DNRu jednak nie stwierdzam, (...)

https://forum.filmozercy.com/watek-kolekcja-polskich-klasykow-na-blu-ray-z-okazji-50-lat-studia-tor?page=21&highlight=studio+tor
To są dwa różne zagadnienia. W przypadku Blizny, Zaklętych rewirów czy np. Krótkiego filmu o miłości jestem przekonany, że główny problem tkwi w źródle, z którego Studio Blu korzystało, a np. Przypadek czy Bez końca i mniej lub bardziej pozjadane ziarno w zależności od danej sceny to już w głównej mierze kwestia kodera i jego ustawień.
Ale żeby być sprawiedliwym to nawet taki Criterion nie raz miał problem z zachowaniem prawidłowej ziarnistości obrazu, w szczególności w przypadku filmów ze skanu 4K i średnim bitrate poniżej 30 Mb (np. My Own Private Idaho, Mulholland Drive czy Dekalog), o StudioCanal nawet nie wspominając (np. remaster Highlandera i wiele innych).

PS. W nowszych wydaniach jednak Studio Blu wyraźnie się poprawiło w tym względzie, przynajmniej na podstawie zamieszczonych screenów przez MarianPaz (Janosik i inne).
(08-08-2020, 18:03)Daras napisał(a): [ -> ]Mefisto, czy chodziło Ci o „Bliznę” od TORu? Wink

https://twitter.com/phil_backensky/status/837418380873322498

-----
Swoją drogą zacząłem czytać tą książeczkę Arrow i zauważyłem już dwa przekręcenia polskich nazwisk - niby nic, ale jednak profesjonalizm by nakazywał takie rzeczy sprawdzać. Jakoś nie pamiętam podobnych wpadek przy nazwiskach innych narodowości.
No, to kolega nie stracił twarzy. A już miałem obawy, że wkroczy administracja... Wink



Arrow wypuściło wznowienie pakietu "Cinema of Conflict: Four Films by Krzystof Kieslowski" zawierającego film "Blizna". Tym razem bez książeczki, tylko filmy i slipcase (klik w okładkę=filmoskop)

[Obrazek: thumb-lg-16400789-cinema-of-conflict.jpg]