Filmozercy.com | Forum

Pełna wersja: Trzy kolory: Niebieski, Biały, Czerwony / Trois couleurs, reż. Krzysztof Kieślowski
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Stron: 1 2
Trylogia Trzech kolorów ukazała się w Polsce wyłącznie na dvd za sprawą dystrybutora Best Film. Poniżej przedstawiam edycje umieszczone na filmoskopie:

[Obrazek: thumb-300x300-75209-trzy-kolory-niebieski_front1.jpg] [Obrazek: thumb-300x300-62757-trzy-kolory-bialy_front1.jpg] [Obrazek: thumb-300x300-59207-trzy-kolory-czerwony_front1.jpg]


[Obrazek: thumb-300x300-76984-trzy-kolory-niebiesk...764648.jpg] [Obrazek: thumb-lg-9467130-trzy-kolory-bialy.jpg] [Obrazek: thumb-300x300-72177-trzy-kolory-czerwony...764608.jpg]

Jeśli chodzi o wydania na BD to w 2011 roku filmy pojawiły się w USA od Criteriona oraz w UK od Artificial Eye:

[Obrazek: thumb-lg-26453-three-colours-blue-blu-ray.jpg] [Obrazek: thumb-lg-22229-three-colours-white.jpg] [Obrazek: thumb-lg-18418-three-colours-red.jpg] [Obrazek: thumb-lg-19680-three-colours-trilogy.jpg]

Trzy kolory na Blu-ray'u pojawiły się także we Francji w 2010 r. (1080i50, zapewne z PAL Speedup) oraz w Niemczech w 2013 r. (brak angielskich napisów).

Z kolei w 2021 roku doczekaliśmy się nowych transferów na UHD BD, które najpierw ukazały się we Francji od dystrybutora Potemkine:

[Obrazek: s4ooT8d.jpg]

Na płytach UHD BD obraz w systemie HDR10 oraz Dolby Vision FEL. AR: 1.85:1. Dźwięk: francuski DTS-HD MA 5.1 oraz 2.0. Napisy: francuskie.
Dołączone płyty Blu-ray to także nowe transfery.
Dodatki (za dvdcompare.net):

Cytat:Niebieski:
- Select-scene commentary by Juliette Binoche (23:22)
- Interview with Marin Karmitz (31:37)
- Interview with Alain Martin (20:57)
- "Krzysztof Kieslowski: Masterclass" featurette (7:33)
- Interview with Jacques Witta (14:37)
- Introduction by Annette Insdorf (8:52)

Biały:
- Interview with Julie Delpy (24:24)
- Interview with Urszula Lesiak (18:47)
- Interview with Alain Martin (11:22)
- "Krzysztof Kieslowski: Masterclass" featurette (10:48)
- "Making Of" featurette (17:06)
- Introduction by Annette Insdorf (8:20)

Czerwony:
- Interview with Irène Jacob (22:37)
- Interview with Alain Martin (18:48)
- "Krzysztof Kieslowski: Masterclass" featurette (8:41)
- Interview with Jacques Witta (15:19)
- "Making Of" featurette (23:30)
- 1994 Cannes Film Festival Footage (15:11)
- Introduction by Annette Insdorf (8:37)

Wydanie USA od Criteriona z lutego 2023 roku:

[Obrazek: thumb-300x300-62696-trzy%20kolory-4k-us.jpg]

Na płytach UHD BD obraz w systemie HDR10 oraz Dolby Vision FEL. AR: 1.85:1. Dźwięk: francuski DTS-HD MA 5.1 oraz 2.0. Napisy: angielskie.
Dołączone płyty Blu-ray to stare transfery.
Dodatki (za dvdcompare.net):

Cytat:Niebieski:
- Selected-Scene Audio Commentary by actress Juliette Binoche (24:27)
- "On Blue" featurette (20:46)
- "Krzysztof Kieslowski: Masterclass" featurette (7:35)
- Interview with composer Zbigniew Preisner (21:33)
- "Reflections on 'Blue'" featurette (17:27)
- "Kieslowski: The Early Years" featurette (14:59)
- Shorts by director Krzysztof Kieslowski:- "The Tram" (5:33) - "The Face" (6:05)
- Theatrical Trailer (1:53)

Biały:
- "On White" featurette (21:48)
- "Krzysztof Kieslowski: Masterclass" featurette (10:49)
- Interview with actors Zbigniew Zamachowski and Julie Delpy (18:17)
- Interview with cowriter Krzysztof Piesiewicz (21:23)
- "The Making of 'White'" featurette (16:11)
- Short documentaries by director Krzysztof Kieslowski: - "Seven Women of Different Ages" (16:16) - "Talking Heads" (14:51)
- Theatrical Trailer (1:39)

Czerwony:
- Selected-Scene Audio Commentary by producer Marin Karmitz (10:50)
- "On Red" featurette (22:01)
- "Krzysztof Kieslowski: Masterclass" featurette (8:41)
- Interview with actress Irene Jacob (16:26)
- Interview with editor Jacques Witta (12:46)
- "Behind the Scenes of 'Red'" featurette (23:30)
- "'Red' at Cannes 1994" featurette (15:11)
- "Krzysztof Kieslowski: I'm So-So..." documentary (55:36)
- Theatrical Trailer (1:38)

Wydanie UK od Curzon z kwietnia 2023 roku:

[Obrazek: Zo52DKo.jpg]

Z zapowiedzi wynika, że obraz także będzie w HDR10 i Dolby Vision.
Poza tym:

Cytat:Three Colours Trilogy | 7-disc 4K Ultra HD & Blu-Ray set
- One 4K Ultra HD disc of each film: New 4K restoration presented in Dolby Vision HDR, with 5.1 surround DTS-HD sound, English & optional English SDH subtitles
- One Blu-Ray disc of each film with 5.1 surround DTS-HD sound and Special Features.
- Bonus Blu-Ray disc including 12 short films and more
- 5 Art cards each illustrated by a different artist
- 32 pages booklet including new interview with Julie Delpy
- Digipack and hardcover slipcase in a canvas Curzon Collection slipcase
- Design by Andrew Bannister

Three Colours Blu-Ray discs:
- Three cinema lessons with Krzysztof Kieślowski
- Interviews with Juliette Binoche, Julie Delpy, Irène Jacob, editor Jacques Witta & producer Marin Karmitz
- Making of & Cannes Featurette
- Theatrical Trailers

Bonus Blu-Ray Disc:
- 10 short films by Kieślowski: The Office (1966), The Tram (1966), Concert of Requests (1967), I Was a Soldier (1971), Factory (1971), Hospital (1977), Seven Women of Different Ages (1979), From a Night Porter’s Point of View (1979), Railway Station (1980), Talking Heads (1980)
- 2 Additional short films: The Musicians (1958), by Kieślowski's teacher and mentor | The Face (1966), starring Kieślowski
- Still Alive: A Film About Krzysztof Kieślowski (Documentary, 2005)
- Slavoj Žižek on Krzysztof Kieślowski (extract from The Pervert's Guide to Cinema, 2005)
- In Search of Kieślowski: A Restoration Project (2021)

Trzy kolory: Niebieski - porównanie obrazu francuskiego UHD BD (2021) vs BD USA (2011) na caps-a-holic.

Trzy kolory: Biały - porównanie obrazu francuskiego UHD BD (2021) vs BD USA (2011) na caps-a-holic.

Trzy kolory: Czerwony - porównanie obrazu francuskiego UHD BD (2021) vs BD USA (2011) na caps-a-holic.

Jak widać francuskie edycje mają problem z kompresją obrazu, ale nie są one tak częste jakby na to wskazywały screeny na caps-a-holicu. Tym niemniej w każdej z części w kilku scenach bitrate obrazu nie wiadomo z jakiego powodu spada do bardzo niskich wartości, co od razu ma swoje przełożenie na słabe odwzorowanie ziarna czy problemy z chromą (czerwonawe przebarwienia). W DV obraz w tych problematycznych miejscach prezentuje się trochę lepiej, ale wciąż niewystarczająco dobrze. Dołączone płyty Blu-ray z kolei fatalnie wyglądają w ciemnych obszarach obrazu.

Zakładam, że edycja UHD BD z UK będzie się prezentowała lepiej pod względem kompresji obrazu, ale to się jeszcze okaże na ile lepiej Smile

Na koniec kolorki - jak widać diametralnie różnią się one względem starszych wydań. Które zatem są bliższe wizji Kieślowskiego i autorów zdjęć?
W przypadku "Niebieskiego" zagadka jest dość łatwa do rozwiązania. Po pierwsze, w przeciwieństwie do starszych edycji, transfer z 2021 roku był nadzorowany przez Sławomira Idziaka, który był autorem zdjęć tego filmu (podobnie zresztą ma się sprawa z Podwójnym życiem Weroniki). Po drugie francuski kolorysta, który współpracował z Idziakiem nad korekcją barwną "Niebieskiego" miał do swojej dyspozycji także wersję 35mm - poniżej filmik z porównania nowego transferu do 35mm:



Z tegoż filmiku, oraz wcześniejszego wywiadu z gościem dowiadujemy się także, że Idziak był rozczarowany wyglądem "Niebieskiego" w starszych transferach BD, nad którym w ogóle nie pracował i dopiero teraz w końcu ten film wygląda tak jak powinien na domowych nośnikach.

Cytat:DVDClassik: What was Sławomir Idziak's reaction to HDR?

JB: He started by giving me a document he had written for Camerimage, a cinematographer's fair in Poland, a big thesis which essentially dealt with La double vie de Véronique and Bleu. I didn't know yet if I would have a 35mm copy in good condition at my disposal, so he told me that I could base myself on this document. It turns out that we received a fairly well preserved 35mm copy of MK2, which is not often the case because the copies go through a lot. I was thus able to work with a small 35mm projector with which I can stop on the image I want, and do my calibration with, side by side, the digital and film images. I sent a first calibration pass to Idziak and he was immediately delighted, especially since he had been disappointed by the old master, which he had not supervised. As he was not with me in the calibration room, I tried to do the best in relation to the documents he had provided me, and in relying heavily on the 35mm copy. He was really happy to find the colors he wanted to do. And whether Blue or The double life of Véronique, there are many colors! When I receive the images from the negatives, I get certain colors and can go for anything else. But Idziak nuanced his palette, using gelatin on set to accentuate the contrasts. So I had to go even further than usual. The HDR turns out to be a real colorimetric representation that the SDR REC709 does not allow for the Master outputs. Slawomir was completely satisfied with it because it is very nuanced, there was no question of pushing the sliders to the maximum.

Po trzecie, w serwisie filmcolors.org znajdują się zdjęcia kadrów z 35mm "Niebieskiego" i pod względem kolorów prezentują się dość podobnie do tego jak wygląda ten film w nowych wydaniach. Tego samego nie można napisać o starszych transferach.

https://filmcolors.org/galleries/trois-couleurs-bleu-1993/

https://filmcolors.org/galleries/trois-couleurs-bleu-1993-2/

Poza tym w starszych wydaniach BD kadrowanie było skopane - za dużo u góry, za mało u dołu, co czasami kończyło się tego typu kwiatkami:

[Obrazek: WFW4WuTm.jpg] [Obrazek: WiOJnSgm.png]

W nowych transferach kadrowanie jest poprawne.

Dobrze, a co zatem z "Białym" i "Czerwonym"? Edward Kłosiński i Piotr Sobociński (czyli autorzy zdjęć tych filmów) nie żyją. W "Białym" przy korekcji barwnej pomagali synowie Sobocińskiego, a w "Czerwonym" za wzorzec robiła kopia 35mm. I w sumie tyle wiadomo, nie ma filmików porównawczych czy zdjęć kadrów z 35mm, więc sceptycy pozostaną zapewne na swoim stanowisku.
Curzon liczy sobie obecnie 80 funciaków za bok - chyba kogoś pokolorowało.
Gdy zobaczyłem go na zdjęciach to wiedziałem, że tanio nie będzie. Wypadałoby jednak pokazać jak box prezentuje się w środku, ale mają niecałe dwa miechy do premiery, więc może jeszcze się zreflektują. Przy okazji cena może jeszcze spaść do tego czasu... Wink
No nie wiem - jak dla mnie to jest bardzo podobne do boxu Wendersa, który recki ma takie sobie jeśli chodzi o wykonanie, a cenę trzyma póki co (już pomijając fakt, że jest adekwatna do zawartości, tj. ilość filmów + materiały dodatkowe).
W opisie stoi digi-pack, czyli jednak coś innego od boxu Wendersa. Ze zdjęcia zakładam, że po prawej to zbiorczy digi-pack, a po lewej slipcase.

Co do ceny... zwyklaki w amarayu na starcie są wyceniane na £20 za film (bywa, że więcej), Weronika na ten przykład - £25 w pudełku scanavo, a tu jednak zanosi się na coś bardziej kolekcjonerskiego - do tego booklet, jakieś pocztówki i bonusowa płyta m.in. z dwunastoma krótkometrażówkami. Początkowe £80 nie wydaje mi się jakąś przegiętą kwotą za trzy filmy w tym wydaniu - może z 5-10 funciaków mogliby jeszcze zjechać. A później się okaże... jeśli sprzedaż będzie rozczarowująca (czego im nie życzę) to tak czy siak będą musieli zjechać z ceną.
(10-02-2023, 15:19)misfit napisał(a): [ -> ]W opisie stoi digi-pack, czyli jednak coś innego od boxu Wendersa

Ale wykończenie zbliżone.

(10-02-2023, 15:19)misfit napisał(a): [ -> ]zwyklaki w amarayu na starcie są wyceniane na £20 za film

Ale zwyklaki szybko trafiają do różnych promocji i mają obniżki cen pozwalające je nabyć za połowę tej kwoty (a czasem i mniej).
60 byłoby ceną w porządku.
Jest już "Niebieski" Criterion na caps-a-holic
Ziarno u Potemkine Films wygląda lepiej, oczywiście w tych miejscach, gdzie jest w ogóle Tongue
Za to Criterion oferuje bardziej wyrównany transfer - sądząc po wykresach.
Jest i Czerwony -> click.

Tutaj już nikt nie powinien mieć wątpliwości, które wydanie ma lepszą kompresję obrazu Smile
Ale tak jak pisałem jakiś czas w temacie remasterów, gościu z capsa najprawdopodobniej specjalnie powynajdywał problematyczne klatki w Czerwonym (na jednej klatce będą widoczne problemy z chromą, a na kilku kolejnych już nie, itd.) i na tej podstawie można odnieść wrażenie, że francuskie wydanie to jakaś totalna masakra, podczas gdy w rzeczywistości grubo ponad 90% filmu prezentuje się bez większych zastrzeżeń. I z tego co pamiętam to akurat w Niebieskim i Białym było więcej problematycznych ujęć jeśli chodzi o Potemkine.
Przeglądając caps-a-holic zauważyłem w opisach z BDInfo, że francuskie wydanie ma klatkaż 24 fps a Criterion 23.976 fps.
Jak myślicie skąd ta różnica, no i czy taka drobna różnica może mieć jakieś konsekwencje w przygotowanych wydaniach?
W skrócie 23.976 fps to jest relikt przeszłości (czasy NTSC), który zadomowił się z nami po dziś dzień.
Pliki źródłowe mają 24.000 fps, a Criterion (i prawie wszyscy amerykańscy dystrybutorzy) spowolnił fps do 23.976. Nie ma to znaczenia, o ile odtwarzacz i wyświetlacz rozróżniają oba klatkaże - jeśli nie to wtedy co ok. 40 sekund będą występowały mikroprzycięcia obrazu co ok. 40 sekund.

EDIT: Na Amazonie pojawiły się nowe zdjęcia wydańska UK:

[Obrazek: wWrj6Cyl.jpg]
Stron: 1 2