Filmozercy.com | Forum

Pełna wersja: Format 4K/Ultra HD
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
A jak myślisz, czy w czarno-białym filmie ma znaczenie to, że format umożliwia głębsze czerwienie, zielenie, itd. ? Nie ma żadnego.
Co więcej, w praktyce Rec. 2020 pełni rolę kontenera i rzadko które filmy "kolorowe" mają cokolwiek powyżej palety DCI-P3. Ba, są i takie przypadki gdzie nigdzie nie ma WCG, lecz co najwyżej Rec. 709.

W poniższym temacie znajdziesz co nieco przykładów, które tytuły lepiej wykorzystują WCG, a które nie.
https://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=327042
Dzięki. Chciałem mieć pewność.

EDIT 1:
(10-11-2022, 08:07)misfit napisał(a): [ -> ]Ba, są i takie przypadki gdzie nigdzie nie ma WCG

O tym nie wiedziałem.

EDIT 2:
Poproszę o jakiś tytuł referencyjny w tej materii z PL.
Np. Jerry Maguire.

Moja wiedza w tym względzie nie wykracza ponad to co możesz przeczytać i zobaczyć w temacie, który podlinkowałem w poście #1041 - nie mam ani monitora studyjnego, ani softu za grubą kasę, który umożliwia ukazanie tego typu rzeczy.
Serio polecam tam zajrzeć, mi się np. po tym dość znacząco zmieniła optyka co do obecności szerokiej palety barw w filmach 4K UHD i duża część tego co wcześniej przypisywałem przewadze WCG nad Rec.709 w praktyce odbywało się dzięki HDR jako takiemu.

To co cię interesuje to pierwsza kolumna i jeśli dany kadr jest całkowicie czarno-bialy, to oznacza, że kolorki nie wykraczają poza Rec.709.
https://i.postimg.cc/RFb6Vtz9/kniveso-01-HDR-gamutmap.jpg

A poniżej przykład przeciwny - w obszarach gdzie jest kolor, obecna jest też szeroka paleta barw. I w trójkąciku w lewym dolnym rogu nawet widać, że kolorki wykraczają poza paletę DCI-P3 - coś w sam raz dla QD-OLEDowców Wink
https://i.ibb.co/FJKYSRL/lalaland-06-HDR-gamutmap.jpg
(11-11-2022, 10:32)misfit napisał(a): [ -> ]Np. Jerry Maguire.
Serio polecam tam zajrzeć, mi się np. po tym dość znacząco zmieniła optyka co do obecności szerokiej palety barw w filmach 4K UHD i duża część tego co wcześniej przypisywałem przewadze WCG nad Rec.709 w praktyce odbywało się dzięki HDR jako takiemu.

Ale jaja. Rolleyes Ciekawe rzeczy piszesz. Mam teraz więcej czasu i chętnie zanurzę się w lekturze tekstów z Twoich linków.

EDIT:
No dobra, ale rozumiem, że jeśli kolorki wykroczą poza DCI - P3 to w filmie powinny one odzwierciedlać te rzeczywiste, a nie wyglądać krzykliwie jak w salonach typu MM?
(11-11-2022, 10:32)misfit napisał(a): [ -> ]Serio polecam tam zajrzeć, mi się np. po tym dość znacząco zmieniła optyka co do obecności szerokiej palety barw w filmach 4K UHD i duża część tego co wcześniej przypisywałem przewadze WCG nad Rec.709 w praktyce odbywało się dzięki HDR jako takiemu.
Kurna, zajrzałem, przejrzałem cały wątek i teraz nie wiem czy Ci dziękować, czy Cię przeklinać? Big Grin
Wychodzi na to, że w miażdżącej większości przypadków szeroka paleta barw na UHD, to placebo marketingowe :|
Takie Knives Out pod względem kolorów mnie uwiodło, a tu się okazuje, że 99,99% kolorów to Rec709. WTF!
Z drugiej strony jednak Spiderman Uniwersum robi z WCG użytek i też zachwycił mnie kolorami.
Czuję teraz niesmak. Wydania UHD są droższe niż BD i reklamuje się je jako superior w stosunku do BD, bo właśnie korzystają z HDR i WCG a tu po takich analizach okazuje się, że i jednego i drugiego często praktycznie nie ma albo jest w śladowych ilościach. Trochę to przygnębiające.
(11-11-2022, 14:34)pearlzfan napisał(a): [ -> ]Kurna, zajrzałem, przejrzałem cały wątek i teraz nie wiem czy Ci dziękować, czy Cię przeklinać? Big Grin

Przyznaj po prostu Misfitowi punkcik reputacyjny. Ja sobie też bym przyznał za dociekliwość, ale mam blokadę. Wink  

(11-11-2022, 14:34)pearlzfan napisał(a): [ -> ]Czuję teraz niesmak. Wydania UHD są droższe niż BD i reklamuje się je jako superior w stosunku do BD, bo właśnie korzystają z HDR i WCG a tu po takich analizach okazuje się, że i jednego i drugiego często praktycznie nie ma albo jest w śladowych ilościach. Trochę to przygnębiające.

No nie, HDR jako takie działa i widzę to u siebie eksperymentując z filmami UHD oraz rzutnikiem FHD - patrz np. kontrast / detale w ciemnych oraz jasnych partiach obrazu plus 10 – bit. Na zwykłym BD tego nie uzyskuję, po prostu.
Knives Out to jest fajna płytka demo, ale do przetestowania algorytmu mapowania tonów telewizora Big Grin
SDR w kontenerze HDR, Rec.709 w kontenerze Rec.2020, do tego skończony w 2K i w praktyce powinno się otrzymać identyko obraz jak Blu-ray'a - a jeśli widzicie u siebie jakieś różnice w jasności, czerniach, nasyceniu kolorów, itd. to algorytm mapowania niedomaga i dodaje/ujmuje coś od siebie.

Ale ja tam kupowałem Knives Out w 4K UHD z pełną świadomością powyższego. Po co więc ? Dla lepszej kompresji obrazu Smile

PS. W Glass Onion możesz się spodziewać mniej więcej tego samego - duet Rian Johnson & Steve Yedlin ma w głębokim poważaniu HDR i każdy z ich filmów na UHD to w zasadzie SDR w kontenerze HDR. Wyjątek stanowi np. Looper z UK, ale tylko dlatego, że ta edycja to jest samoróbka (do tego przeostrzona) brytyjskiego wydawcy, w którą nie była zaangażowana powyższa dwójka, w przeciwieństwie np. do Loopera z USA.
Misfit, odpowiesz?

Cytat:
No dobra, ale rozumiem, że jeśli kolorki wykroczą poza DCI - P3 to w filmie powinny one odzwierciedlać te rzeczywiste, a nie wyglądać krzykliwie jak w salonach typu MM?
Wszystko w obrębie Rec.2020 jest "rzeczywiste", kwestia tego czy twórcy filmu chcą skorzystać z tych dobrodziejstw. Do nich należy decyzja.
Pierwsze tytuły o jakich słyszałem, że były robione pod Rec.2020 to był zdaje się Tomorrowland i Inside Out - więc możemy założyć, że w DCI-P3 część ujęć w tych filmach jest mniej lub bardziej daleka od wzorca.

Ale na razie nie masz co sobie tym zaprzątać głowy, bo w warunkach domowych nie ma jeszcze wyświetlaczy, które w pełni ukażą paletę Rec.2020 - najnowocześniejsze QD-OLEDy mają jej pokrycie na poziomie 90%, a w projektorach rzadko który w ogóle dobija do okolic 100% DCI-P3, a jeśli już to znacznym kosztem jasności obrazu.
Mam jeszcze jedną zagwozdkę, raczej teoretyczną. W związku z tym wrócę do swojego wpisu z poprzedniej strony.

1. HDR – upraszczając – daje lepszą jasność i poziomy czerni, także kontrast (np. szczegóły widoczne w cieniach).

2. Rec. 2020 poszerza przestrzeń kolorów vs Rec. 709.

3. Mamy też minimum 10 – bit, czyli pogłębione przejścia tonalne, wobec np. marniejszego DVD.

Jak wiadomo do przesłania pełnego HDR potrzeba HDMI min. 2.0. Jednak patrząc na powyższe punkty określone składowe mogą pyknąć po kablach słabszych. I tak:

1. Tu chyba wystarczy 1.0 (?).

2. Przy Rec, 2020 min. stanowi 2.0. Ale ile tej dynamiki przejdzie po kablach 1.4 / 1.3 / 1.2 / 1.0? Czy to będzie zakres większy od Rec. 709 w przypadku źródła HDR?

3. W tym przypadku, co wiadomo, startujemy od 1.3.