22-04-2020, 04:15
Cieszę się, że udało mi się coś podpowiedzieć.
Faktycznie, może Zespół Studio miał w tej kwestii większe możliwości, zapewne ze względu na to, że powierzono mu realizację Krzyżaków, a więc, jeśli dobrze się orientuję, pierwszego polskiego filmu w formacie anamorficznym i chyba pierwszego pełnego metrażu w Eastmancolorze. Jako ciekawostka mogę podać taki fakt, że Janusz Nasfeter, który również przez pewien czas tworzył w Zespole Studio, dostał po Krzyżakach resztki Eastmancolorowej taśmy i zrealizował na niej nowelę Matylda z filmu Kolorowe pończochy. Można o tym przeczytać w artykule Stanisława Grzeleckiego z 48. numeru "Filmu" z roku 1960, a także w jakimś innym źródle, którego teraz nie pamiętam.
Co do Kina, wehikułu magicznego - niestety szukanie czegokolwiek z takiej formie książki jest dość problematyczne - niby łatwiej wyszukać słowo przez wyszukiwarkę, niż przez kartkowanie i wypatrywanie oczami, ale z tego co widzę w tej formie dostępne są tylko fragmenty książki i tylko te fragmenty można przeszukiwać. U mnie w bibliotece wydziałowej jest ta książka, parę razy miałem ją w rękach, no ale niestety obecnie biblioteka wydziałowa jest zamknięta, a ja jestem z dala od wydziału... Jeśli nie uda nam się wcześniej rozwiązać tego problemu, to jak tylko zostanie przywrócony normalny tryb studiów, przeszukam te książki pod kątem polskich filmów z Cinemascope.
A jeśli jeszcze chodzi o Munka, tak, słyszałem również że był pionierem panoramy europejskiej w Polsce. Możliwe, że i w takim formacie była Pasażerka, nie będę dyskutował, bo sam nie jestem pewien. Ten film chyba jest nawet zrekonstruowany, więc może kiedyś pokażą się jakieś zrekonstruowane kadry i będziemy mieli pewność co do tej kwestii. Natomiast wydaje mi się, że z jakiegoś powodu przy tworzeniu starych kopii cyfrowych kadrowano filmy panoramiczne do formatu 1,66:1 lub trochę szerszego, powiedzmy do tego 1,85:1, może na potrzeby emisji telewizyjnych czy wydań DVD. Był na to niezły materiał dowodowy na stronie Studia Filmowego "Kadr", ale jakiś czas temu strona ta zniknęła i tamte kadry przepadły.
Faktycznie, może Zespół Studio miał w tej kwestii większe możliwości, zapewne ze względu na to, że powierzono mu realizację Krzyżaków, a więc, jeśli dobrze się orientuję, pierwszego polskiego filmu w formacie anamorficznym i chyba pierwszego pełnego metrażu w Eastmancolorze. Jako ciekawostka mogę podać taki fakt, że Janusz Nasfeter, który również przez pewien czas tworzył w Zespole Studio, dostał po Krzyżakach resztki Eastmancolorowej taśmy i zrealizował na niej nowelę Matylda z filmu Kolorowe pończochy. Można o tym przeczytać w artykule Stanisława Grzeleckiego z 48. numeru "Filmu" z roku 1960, a także w jakimś innym źródle, którego teraz nie pamiętam.
Co do Kina, wehikułu magicznego - niestety szukanie czegokolwiek z takiej formie książki jest dość problematyczne - niby łatwiej wyszukać słowo przez wyszukiwarkę, niż przez kartkowanie i wypatrywanie oczami, ale z tego co widzę w tej formie dostępne są tylko fragmenty książki i tylko te fragmenty można przeszukiwać. U mnie w bibliotece wydziałowej jest ta książka, parę razy miałem ją w rękach, no ale niestety obecnie biblioteka wydziałowa jest zamknięta, a ja jestem z dala od wydziału... Jeśli nie uda nam się wcześniej rozwiązać tego problemu, to jak tylko zostanie przywrócony normalny tryb studiów, przeszukam te książki pod kątem polskich filmów z Cinemascope.
A jeśli jeszcze chodzi o Munka, tak, słyszałem również że był pionierem panoramy europejskiej w Polsce. Możliwe, że i w takim formacie była Pasażerka, nie będę dyskutował, bo sam nie jestem pewien. Ten film chyba jest nawet zrekonstruowany, więc może kiedyś pokażą się jakieś zrekonstruowane kadry i będziemy mieli pewność co do tej kwestii. Natomiast wydaje mi się, że z jakiegoś powodu przy tworzeniu starych kopii cyfrowych kadrowano filmy panoramiczne do formatu 1,66:1 lub trochę szerszego, powiedzmy do tego 1,85:1, może na potrzeby emisji telewizyjnych czy wydań DVD. Był na to niezły materiał dowodowy na stronie Studia Filmowego "Kadr", ale jakiś czas temu strona ta zniknęła i tamte kadry przepadły.