15-01-2021, 12:12
(14-01-2021, 14:07)fire_caves napisał(a): Dima, nie obraź się, ale wiele z tego o co pytasz znajdziesz w making-ofach Władcy i Hobbita a także innych filmów. Ponadto możesz na pewno wygrzebać takie informacje w necie w postaci tekstu czy filmów na YT. Nikt Ci tu chyba nie będzie tych skomplikowanych procesów tutaj opisywać nie będzie...Obrażanie się to nie ze mną... Tylko tak jak pisałem:
(14-01-2021, 13:11)dima napisał(a): Wie ktoś dokładniej jak wyglądał proces powstawania efektów specjalnych w "LOT'RZE" rozróżniając pierwszą od pozostałych dwóch części lub "ma" konkretne, "fajne" miejsca "w sieci", gdzie można się tego dowiedzieć ?Są różne fora i różni ludzie na nich. Bywa i tak, że ktoś już w będący w danym temacie tłumaczy "nowemu" co i jak: pokrótce bądź szerzej i cierpliwie. Nie wymagam niczego od Was(tylko pytam przecież chyba) - postąpicie jak będziecie uważali to za słuszne, a ja to szanuję, rozumiem i pretensji nie mam i nie będę miał(jednocześnie dziękuję za już przekazane informacje za pośrednictwem tego forum i co z tym związane). Jak w cytowanym powyżej fragmencie mojego postu pisałem, to miałem tam na myśli m. in. to, że być może ktoś jest "obcykany" w temacie(domyślam się że są tu tacy) oraz że w związku z tym przynajmniej(jeśli nie tłumacząc ciut szerzej - oprócz podania źródeł informacji(najlepiej w języku polskim)) podeśle "mi" już ten ktoś znane mu i konkretne, rzeczowe materiały niejako szanując mój czas i co z tym związane(Internet przepastnym jest miejscem, a znalezienie tych właściwych danych jest nie lada czynnością, o czym świadczy choćby informacja odnośnie linków przekazana przez misfita w jego ostatnim poście w tym wątku), jednocześnie poświęcając swój czas na rzecz, np.: satysfakcji, pomocy i nauki innych(bywa i tak - z mojego doświadczenia to wynika). Raz w danej sprawie gdzieś jeden pomaga drugiemu, w innej na odwrót(w Internecie nie koniecznie z personalną wdzięcznością(konkretnie pomiędzy tymi samymi ludźmi), ze względu na różne jego(Internetu) miejsca i zainteresowania ludzi).
(14-01-2021, 14:34)misfit napisał(a): Dima, ciężki przypadek jesteś
(14-01-2021, 14:34)misfit napisał(a): UHD czy płyta UHD to skrót od "4K Ultra HD Blu-ray".Z tym: "4K Ultra HD Blu-ray"("UHD", "płyta UHD", "nośnik UHD" itp.) i "Blu-ray" to już trochę(wystarczająco na razie) rozumiem - poczytałem też o tym w innych źródłach, a Twój wpis mnie utwierdził, że w praktyce coś jest faktycznie "tak i tak"(co dla mnie jest ważne w zdobywaniu wiedzy np.) - dzięki.
Obecnie sprzedawana edycja UHD pozbawiona jest materiałów dodatkowych, nie ma tam też "zwykłych" płyt Blu-ray, które zwyczajowo są dołączone do tego typu wydań.
W przyszłych wydaniach UHD ma się to zmienić - mają być jakieś nowe dodatki oraz zremasterowane płyty Blu-ray. Chcesz szczegółów to musisz poczekać do lata.
Ale jednak mam dopytania dla mej pewności:
- "Zremasterowane płyty Blu-ray" to masz na myśli rzecz jasna te wersje "zremasterowane", które wyszły niedawno na "4K UHD Blu-ray" tylko, że teraz będą po prostu dostępne na "Blu-ray" i w rozdzielczości obrazu: 1080P ?
- Płyty "Blu-ray" zapewniają maksymalną zapisywalną i odtwarzalną rozdzielczość obrazu: Full HD(1080P) ?
- "LOTR" był do "tej pory" dostępny jakkolwiek tylko w maksymalnej rozdzielczości obrazu: Full HD(1080P)[nie wliczając w to istniejących kopii - np. w rozdzielczości obrazu: 2K - w "bazach", "archiwach" - myśląc czy to o cyfrowych czy analogowych oryginałach czy ich kopiach, ale "schowanych" u "właścicieli" itp.] ?
(14-01-2021, 14:34)misfit napisał(a): Linki, które wkleiłeś powielają nieprawdziwe informacje skopiowane od Billa Hunta z thedigitalbits.com.Aha... Więcej trochę o tym pisałem powyżej w tym poście.
(14-01-2021, 14:34)misfit napisał(a): Dwie wieże i Powrót Króla były robione w 2K DI. Drużyna Pierścienia też dostała całościowo 2K DI, ale to już po premierze kinowej tego filmu.W sensie dwie ostatnie części premierowo w kinach poszły z cyfrowych kopii w rozdzielczości obrazu: 2K(maksymalnie), zaś część pierwsza poszła z taśmy, jednak po premierze była dystrybuowana na cały świat już z cyfrowych kopii(teoretycznie, być może tego nie wiecie, co jest rzecz jasna uzasadnione(prawdopodobne); dystrybucja mogła pójść z kopii negatywów, jak i zresztą pozostałych dwóch części, bo pewnie na całym świecie większość kin w tamtym czasie nie była przygotowana do emisji cyfrowych materiałów) ?
Myślę, że na rzecz późniejszych wydań "LOTR'a" na np. "Blu-ray'u"(z np. 2010, 2011 roku) nie korzystano z oryginalnych(DI) cyfrowych kopii 2K z "tamtego czasu"(około 2000 roku), tylko, że robiono chyba "nowe skany" taśm - wiadomo Wam coś na ten temat ?
Ale może się mylę, bo:
(13-01-2021, 20:59)Gieferg napisał(a): Tylko niektóre sceny w kinowej wersji FOTR mogą być oparte na nowym skanie w 4K, a reszta tego filmu jak i dwie pozostałe części nie były na nowo skanowane z taśmy tylko oparte na starym DI robionym w 2K.
(14-01-2021, 14:34)misfit napisał(a): Ale to nic nie znaczy. Jeśli negatywy nie uległy całkowitemu zniszczeniu to nic nie stoi na przeszkodzie aby do nich wrócić i wykonać nowy skan w 4K, przynajmniej jeśli chodzi o ujęcia pozbawione efektów specjalnych, a resztę przeskalować do 4K.To to akurat dość dobrze już wiem(temat rekonstrukcji cyfrowej)...
Pewnie jak to pisałem w moim poprzednim poście w tym wątku to: "efekty specjalne" jak na tamten czas pewnie były robione w maksymalnej rozdzielczości obrazu około: Full HD czy też dodając "teraz mą myśl na podstawie wiedzy": 2K.
Ale "efekty specjalne" chyba są naniesione na taśmę filmową(negatyw) - nie wiem tego - więc nowy skan w rozdzielczości obrazu przynajmniej: 4K można by i robić dla tych ujęć(klatek na taśmie filmowej), czyli dla całej taśmy filmowej na której jest nagrany "LOTR". Ewentualnie te "ujęcia" z "efektami specjalnymi" po "tym" skanie można by jeszcze odpowiednio "upieszczać"(up'scale'e, a następnie ewentualne down'scale'e itp.) chyba, że najlepszą opcją byłby od razu skan tych ujęć("efekty specjalne") w planowanej wyższej rozdzielczości obrazu niż reszta "zwykłych scen"(np. planowo w decydentów myśleniu, że wystarczy im rozdzielczość obrazu: 5K), jednak chyba byłoby to bez sensowne i pewnie najlepszą opcją byłby skan całości w jednej rozdzielczości, np. 6 czy 8K(pewnie nadmiarowo, ale to nie znaczy, że źle - jest z czego schodzić).
(14-01-2021, 14:34)misfit napisał(a): Tak zrobiono np. z Matrixami na UHD i przy okazji Warner nie omieszkał się tym pochwalić w komunikatach prasowych, ale nic nie wskazuje na to aby miało to miejsce w LOTR (może poza niektórymi ujęciami w Drużynie Pierścienia).Poda ktoś informacje(linki do nich) tego dotyczące o: "Matrixie" - szczególnie te informacje dotyczące strony technicznej rzecz jasna ?
Ale żeby tak chciało im się tylko część nowych "skanów" robić na rzecz pewnych fragmentów jednej części[nie wiem jakich konkretnie fragmentów i części filmu to dotyczy]...
Chyba, że powiązane jest to z tym, że: pierwsza część inaczej powstała od dwóch kolejnych pod względem "efektów specjalnych" i stąd może zrobili nowe skany tylko w niej i tylko w scenach "efektów specjalnych"...
W sumie można by to zauważyć czy te różniące się sceny(jako domniemane nowe skany) w "FOTR" są z efektami specjalnymi czy nie.
Może zostało to przez kogoś zauważone...
Choć być może nawet nie ma tam "efektów specjalnych"(faktycznie)(w tych scenach lub pewnych z nich) to może z racji "taśmowych" czy innych pociągnęli(zrobili) nawet nowe skany i dla takich scen(najpewniej tych znajdujących się "obok" tych z "efektami specjalnymi").
Z drugiej strony może nawet niemal każda klatka obrazu tego filmu to w jakiejś części "efekty specjalne", więc wtedy ciężej by to było rozsądzić i rozgraniczyć - zauważyć jakąś zależność.
=====================================
Tak tylko przypomnę, że chyba nie otrzymałem odpowiedzi na moje pytanie* wynikłe m. in. z tych cytatów:
(14-01-2021, 11:54)misfit napisał(a): Wersje kinowe i rozszerzone na UHD niczym się pomiędzy sobą nie różnią pod względem jakości obrazu i dźwięku, nie licząc różnic w kompresji obrazu, ale i te są praktycznie niedostrzegalne.* Więc wynikałoby z tej Twojej wypowiedzi, że raczej odpowiedź na moje poniżej cytowane pytanie brzmi: "nie" - choć pewności nie ma ?
(13-01-2021, 20:59)Gieferg napisał(a): Tylko niektóre sceny w kinowej wersji FOTR mogą być oparte na nowym skanie w 4K, a reszta tego filmu jak i dwie pozostałe części nie były na nowo skanowane z taśmy tylko oparte na starym DI robionym w 2K.
(14-01-2021, 11:16)dima napisał(a): To nawet to jest tak, że tylko wersja kinowa: "FOTR" może mieć niektóre sceny w "natywnej" rozdzielczości obrazu: 4K, a już jej wersja rozszerzona nie ?Jak i na to:
(14-01-2021, 13:11)dima napisał(a): Domyślam się, więc, że dwie ostatnie części narysowano cyfrowo i/lub wcześniej ręcznie z przeniesieniem na "cyfrę" po czym "jakoś"(naświetlarką ?) naniesiono w odpowiednie miejsca(klatki obrazu) taśmy filmowej, odpowiednie efekty...Tak tylko to przypominam jakby ktoś jednak jakoś coś chciał "pomóc" w temacie i żeby jednocześnie to było czytelnie(w jednym miejscu).
Ciężko mi stwierdzić jednoznacznie jak miałaby wyglądać ta "droga fotochemicznego procesu color timingu"(o której jest mowa w pierwszym z powyższych trzech linków) dla pierwszej części... choć jakieś domysły mam.
Jak na tamte czasy to pewnie dla tych: "cyfrowych efektów specjalnych" maksymalnymi rozdzielczościami obrazu na jakich "pracowano" to były około: Full HD...
Swoją drogą jestem ciekaw jakie były wszelkie(na każdym etapie: od skanów po zapis czy to na "cyfrze" czy analogu(taśmie)) rozdzielczości obrazu na jakich pracowano w podobnym czasie na rzecz koloryzacji filmów: "Sami swoi" oraz "Jak rozpętałem drugą wojnę światową".
=====================================