21-10-2017, 19:52
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 21-10-2017, 19:52 przez Daras.
Powód edycji: Uzupełnienie
)
Co racja, to racja. Ale takie wpadki zdarzały się oczywiście również podczas „starannego” kadrowania filmów pod OAR. Mnie bardziej chodziło o przemyślane otwarcie kadru:
1. Kręcenie materiału z równoczesnym uwzględnieniem na wizjerze wersji 2.40:1 i 1.78:1 (o tym w korespondencji z panem Grzegorzem Kędzierskim).
2. Open Matte na etapie rekonstrukcji cyfrowej dla potrzeb telewizji (ze świadomością tego co się robi / widzi).
Zanim rozwinę ekran...
Cytat:
Szanowny Panie!
Jestem wielbicielem kina oraz polskich rekonstrukcji cyfrowych. Od blisko dwu lat na forum Kino Polska przewija się temat poświęcony obrazowi „Noce i dnie”. Nadmienię, że w dyskusjach biorą udział autentyczni miłośnicy polskiej sztuki filmowej, w tym kolekcjonerzy filmów po rewitalizacji. Oficjalnie, tudzież bardziej prywatnie korespondujemy ze osobami, które przybliżają nam problemy związane z cyfrową odnową rodzimej kinematografii. Potrafimy do późnych godzin nocnych rozwiązywać nieznane szerszemu odbiorcy tajemnice (np. w dziale poświęconym taśmom 70 mm). Staramy się popularyzować informacje w sposób rzetelny, ale też przystępny. Nasze posty czytają kinomani z różnych zakątków świata. Uprzejmie proszę o ustosunkowanie się do poniższych zagadnień. Jeśli nie wyrazi Pan sprzeciwu, to odpowiedź zamieszczę na forum internetowym Kino Polska.
Z Pana oficjalnej wypowiedzi* wywnioskowałem, że „Noce i dnie” zostały nakręcone w systemie Super 35 (Superscope). Zatem premiera kinowa, jak sądzę, odbyła się w OAR bliskim 2,40 : 1. Wiem, że dzięki „otwarciu kadru” (Open Matte) możliwe są zmiany proporcji kadru. Mam mocne przypuszczenie, iż doszło do tego podczas rekonstrukcji cyfrowej.
Uprzejmie proszę o odpowiedzi na pytania:
1. W jakim formacie wyświetlono film podczas premiery kinowej?
http://www.imdb.com/title/tt0073460/technical?ref_=tt_dt_spec
2. Czy do rekonstrukcji użyto (skanu) oryginalnego negatywu?
3. Jaki AR posiada wersja zrekonstruowana? Jeśli 16:9, to czy zostały obcięte boki kadru? A co z górą i dołem klatki? Czy nastąpiło „otwarcie” obrazu (Open Matte) względem OAR 2,40 : 1?
Serdecznie pozdrawiam i dziękuję. Życzę dalszych sukcesów.
Dariusz …………………
Cytat:
Szanowny Panie,
Cieszy mnie, że są osoby zainteresowane rekonstrukcją polskich filmów. Oto odpowiedzi na Pańskie pytania:
1. Jak Pan słusznie przytacza film Noce i dnie wersja kinowa zrealizowany został w systemie Super 35. W okresie postprodukcji wykonane zostały zarówno kopie optyczne Cinemascope 35 mm 1:2,40 (1:2,35) jak i kilka kopii 70 mm 1:2,40 (1:2,20). Gotowe kopie 70 mm wysłane były do NRD do wylania ścieżek magnetycznych. Premiera odbyła się zatem w dwóch wersjach 35 i 70. Jedynie kopie 70 mm zaopatrzone były w specjalnie zgrany dźwięk stereofoniczny.
2. Rekonstrukcja wykorzystała skan z oryginalnego negatywu uzupełnionego w kilku uszkodzonych ujęciach materiałem duplikacyjnym. Wersja zrekonstruowana rózni się od dwuczęściowego filmu rozpowszechnianego w Polsce. Kiedy film nominowany był do Oscara na potrzeby dystrybucji w Stanach reżyser przygotował skróconą jednoczęściową wersję montażową. Ta wersja montażowa stała się podstawą rekonstrukcji.
3. Rekonstrukcja wykonana została w wesji Open Gate po to by do kin dać możliwość wyświetlania w standarcie 1:2,40 zaś w telewizji wypełnić kadr 16:9. Klatka z oryginalnego negatywu Super 35 jest wyższa niż wynikałoby to z proporcji ekranu 1:2,40 specjalnie po to by nie trzeba było obcinać boków kadru w projekcji telewizyjnej.
Pozdrawiam
Grzegorz Kędzierski
P.S.
Jakby co, to kompa włączę dopiero w poniedziałek.
Edit:
Gwoli rzetelności podam źródło, gdyż profesor przyzwolił na publikację listu w tym miejscu:
http://forum.kinopolska.pl/viewtopic.php?t=11569&postdays=0&postorder=asc&start=3270&sid=580f3b6a8406478f1272837cf3d67664
1. Kręcenie materiału z równoczesnym uwzględnieniem na wizjerze wersji 2.40:1 i 1.78:1 (o tym w korespondencji z panem Grzegorzem Kędzierskim).
2. Open Matte na etapie rekonstrukcji cyfrowej dla potrzeb telewizji (ze świadomością tego co się robi / widzi).
Zanim rozwinę ekran...
Cytat:
Szanowny Panie!
Jestem wielbicielem kina oraz polskich rekonstrukcji cyfrowych. Od blisko dwu lat na forum Kino Polska przewija się temat poświęcony obrazowi „Noce i dnie”. Nadmienię, że w dyskusjach biorą udział autentyczni miłośnicy polskiej sztuki filmowej, w tym kolekcjonerzy filmów po rewitalizacji. Oficjalnie, tudzież bardziej prywatnie korespondujemy ze osobami, które przybliżają nam problemy związane z cyfrową odnową rodzimej kinematografii. Potrafimy do późnych godzin nocnych rozwiązywać nieznane szerszemu odbiorcy tajemnice (np. w dziale poświęconym taśmom 70 mm). Staramy się popularyzować informacje w sposób rzetelny, ale też przystępny. Nasze posty czytają kinomani z różnych zakątków świata. Uprzejmie proszę o ustosunkowanie się do poniższych zagadnień. Jeśli nie wyrazi Pan sprzeciwu, to odpowiedź zamieszczę na forum internetowym Kino Polska.
Z Pana oficjalnej wypowiedzi* wywnioskowałem, że „Noce i dnie” zostały nakręcone w systemie Super 35 (Superscope). Zatem premiera kinowa, jak sądzę, odbyła się w OAR bliskim 2,40 : 1. Wiem, że dzięki „otwarciu kadru” (Open Matte) możliwe są zmiany proporcji kadru. Mam mocne przypuszczenie, iż doszło do tego podczas rekonstrukcji cyfrowej.
Uprzejmie proszę o odpowiedzi na pytania:
1. W jakim formacie wyświetlono film podczas premiery kinowej?
http://www.imdb.com/title/tt0073460/technical?ref_=tt_dt_spec
2. Czy do rekonstrukcji użyto (skanu) oryginalnego negatywu?
3. Jaki AR posiada wersja zrekonstruowana? Jeśli 16:9, to czy zostały obcięte boki kadru? A co z górą i dołem klatki? Czy nastąpiło „otwarcie” obrazu (Open Matte) względem OAR 2,40 : 1?
Serdecznie pozdrawiam i dziękuję. Życzę dalszych sukcesów.
Dariusz …………………
Cytat:
Szanowny Panie,
Cieszy mnie, że są osoby zainteresowane rekonstrukcją polskich filmów. Oto odpowiedzi na Pańskie pytania:
1. Jak Pan słusznie przytacza film Noce i dnie wersja kinowa zrealizowany został w systemie Super 35. W okresie postprodukcji wykonane zostały zarówno kopie optyczne Cinemascope 35 mm 1:2,40 (1:2,35) jak i kilka kopii 70 mm 1:2,40 (1:2,20). Gotowe kopie 70 mm wysłane były do NRD do wylania ścieżek magnetycznych. Premiera odbyła się zatem w dwóch wersjach 35 i 70. Jedynie kopie 70 mm zaopatrzone były w specjalnie zgrany dźwięk stereofoniczny.
2. Rekonstrukcja wykorzystała skan z oryginalnego negatywu uzupełnionego w kilku uszkodzonych ujęciach materiałem duplikacyjnym. Wersja zrekonstruowana rózni się od dwuczęściowego filmu rozpowszechnianego w Polsce. Kiedy film nominowany był do Oscara na potrzeby dystrybucji w Stanach reżyser przygotował skróconą jednoczęściową wersję montażową. Ta wersja montażowa stała się podstawą rekonstrukcji.
3. Rekonstrukcja wykonana została w wesji Open Gate po to by do kin dać możliwość wyświetlania w standarcie 1:2,40 zaś w telewizji wypełnić kadr 16:9. Klatka z oryginalnego negatywu Super 35 jest wyższa niż wynikałoby to z proporcji ekranu 1:2,40 specjalnie po to by nie trzeba było obcinać boków kadru w projekcji telewizyjnej.
Pozdrawiam
Grzegorz Kędzierski
P.S.
Jakby co, to kompa włączę dopiero w poniedziałek.
Edit:
Gwoli rzetelności podam źródło, gdyż profesor przyzwolił na publikację listu w tym miejscu:
http://forum.kinopolska.pl/viewtopic.php?t=11569&postdays=0&postorder=asc&start=3270&sid=580f3b6a8406478f1272837cf3d67664
„Ja paryskimi perfumami się nie perfumuję... Ja jeden wiem co tej ziemi jest potrzebne”.