11-12-2019, 20:46
Nowe tytuły w Polsce już kręcono w 4K, inna sprawa z dostępnością. "Pod mocnym aniołem" Smarzowskiego miał nawet postprodukcję wykonaną w 5K, bo się tym kiedyś któreś studio chwaliło na FB.
Co do tego 4K i taśmy 35 mm, być może macie rację i więcej wycisnąć się nie da. Choć pamiętam, że trochę dyskusji nad tym było gdy startował projekt Nitrofilm, bo tam chodziło przede wszystkim o wykonanie skanu w celu zabezpieczenia nietrwałej i ciągle degradującej się taśmy nitro. I w tym projekcie postawiono na 4K. Jakkolwiek pamiętam, że gdzieś w materiałach po zakupie skanera Arriscan było info, że taśma jest skanowana w 6K i downscalowana do 4K (ale to chyba właśnie na etapie skanowania).
Na marginesie 20 zdigitilizowanych filmów (zrekonstruowano mniej) można zamówić (oferta dla kin i stowarzyszeń raczej) poprzez formularz na stronie projektu nawet na dvd czy blu-ray (wedle formularza)...
Co do dyskusji 2K czy 4K to wydaje mi się ona nieco bezcelowa już. Z racji rozwoju technologi coraz więcej będzie skanów 4K, a zapewne niedługo wszystkie. 2K to obecnie głównie skany taśmy 16mm. Rekonstrukcje dotyka to jakby wolniej, ale też liczba 4K się zwiększa, bo takie jest zapotrzebowanie obecnej technologii/rynku. Standardy wymagają tego przejścia.
Co do 8K, miałem nie odpowiadać by nie poszerzać offtopu ale... Zależne jest to tylko i wyłącznie od rozwoju technologii, a tu widać ciągłe parcie do przodu. Skoro jest pierwszy kanał 8K w Japonii, są dostępne telewizory 8K to co stoi na przeszkodzie? Wielkość TV? O 4K ludzie pisali dokładnie to samo. Blu-ray miał być końcem bo zapewniało najwyższą jakość oraz miało nie być chętnych na telewizory większe niż 40 cali. A jednak dziś dominują już telewizory 55 cali. Nie wszyscy mieszkają w blokach. Telewizory wkrótce zastąpią projektory w salonach, a tu i 100 cali często się mieści. Co z resztą? Dostaną 55 cali w 8K, tak jak dziś nie ma praktycznie dostępnych 40 cali w HD. Nowsza technologia wyprze starszą. Pytanie ile to potrwa. Tu mogłem być zbytnim optymistą, ale od rewolucji Blu-ray widać przyspieszenie (DVD raptem wykorzystywało możliwości telewizorów crt).
I jeszcze co do narzekania na polskie rekonstrukcje. W pierwszych latach było sporo błędów, niedoróbek i głupich decyzji ale polskie prywatne firmy to światowa czołówka w rekonstrukcji. Niestety zamiast wykorzystywać ich doświadczenie i moce przerobowe pali się pieniądze na tworzenie kolejnych zespołów, finansując głównie kolejne zakupy sprzętu (TVP).
Jak arrow wziął Dekalog okazało się, że materiał jest pierwsza klasa choć gdyby oceniać wydanie TVP to wypadałoby zakląć. Czy to rekonstrukcja była spartolona czy wydawca nie podołał?
@Daras
Wierzę, że znajdzie się ktoś z wydaniem dvd "Nie lubię poniedziałku" i zrobi zrzuty do porównania z BD (z pewnością trafią i tutaj jeśli się gdzieś pojawią). Do tego czasu traktuje jak kastrata i nie kupuję.
Co do tego 4K i taśmy 35 mm, być może macie rację i więcej wycisnąć się nie da. Choć pamiętam, że trochę dyskusji nad tym było gdy startował projekt Nitrofilm, bo tam chodziło przede wszystkim o wykonanie skanu w celu zabezpieczenia nietrwałej i ciągle degradującej się taśmy nitro. I w tym projekcie postawiono na 4K. Jakkolwiek pamiętam, że gdzieś w materiałach po zakupie skanera Arriscan było info, że taśma jest skanowana w 6K i downscalowana do 4K (ale to chyba właśnie na etapie skanowania).
Na marginesie 20 zdigitilizowanych filmów (zrekonstruowano mniej) można zamówić (oferta dla kin i stowarzyszeń raczej) poprzez formularz na stronie projektu nawet na dvd czy blu-ray (wedle formularza)...
Co do dyskusji 2K czy 4K to wydaje mi się ona nieco bezcelowa już. Z racji rozwoju technologi coraz więcej będzie skanów 4K, a zapewne niedługo wszystkie. 2K to obecnie głównie skany taśmy 16mm. Rekonstrukcje dotyka to jakby wolniej, ale też liczba 4K się zwiększa, bo takie jest zapotrzebowanie obecnej technologii/rynku. Standardy wymagają tego przejścia.
Co do 8K, miałem nie odpowiadać by nie poszerzać offtopu ale... Zależne jest to tylko i wyłącznie od rozwoju technologii, a tu widać ciągłe parcie do przodu. Skoro jest pierwszy kanał 8K w Japonii, są dostępne telewizory 8K to co stoi na przeszkodzie? Wielkość TV? O 4K ludzie pisali dokładnie to samo. Blu-ray miał być końcem bo zapewniało najwyższą jakość oraz miało nie być chętnych na telewizory większe niż 40 cali. A jednak dziś dominują już telewizory 55 cali. Nie wszyscy mieszkają w blokach. Telewizory wkrótce zastąpią projektory w salonach, a tu i 100 cali często się mieści. Co z resztą? Dostaną 55 cali w 8K, tak jak dziś nie ma praktycznie dostępnych 40 cali w HD. Nowsza technologia wyprze starszą. Pytanie ile to potrwa. Tu mogłem być zbytnim optymistą, ale od rewolucji Blu-ray widać przyspieszenie (DVD raptem wykorzystywało możliwości telewizorów crt).
I jeszcze co do narzekania na polskie rekonstrukcje. W pierwszych latach było sporo błędów, niedoróbek i głupich decyzji ale polskie prywatne firmy to światowa czołówka w rekonstrukcji. Niestety zamiast wykorzystywać ich doświadczenie i moce przerobowe pali się pieniądze na tworzenie kolejnych zespołów, finansując głównie kolejne zakupy sprzętu (TVP).
Jak arrow wziął Dekalog okazało się, że materiał jest pierwsza klasa choć gdyby oceniać wydanie TVP to wypadałoby zakląć. Czy to rekonstrukcja była spartolona czy wydawca nie podołał?
@Daras
Wierzę, że znajdzie się ktoś z wydaniem dvd "Nie lubię poniedziałku" i zrobi zrzuty do porównania z BD (z pewnością trafią i tutaj jeśli się gdzieś pojawią). Do tego czasu traktuje jak kastrata i nie kupuję.