29-01-2024, 23:12
(29-01-2024, 16:37)misfit napisał(a): Owszem, jednym z wyjątków są Czesi i od ładnych kilku lat wychodzi u nich więcej rzeczy niż u nas, pojawiają się też wznowienia wcześniej wyprzedanych filmów, w tym też z pl wersją. Możemy tutaj dywagować czym jest to spowodane, że u nich sytuacja nośnikowa przedstawia się lepiej niż u nas. Czy jest to spowodowane tym, że sprzedaje się u nich więcej filmów, albo mają prężniej działającego dystrybutora, który lepiej potrafi przekonać do swoich racji kierownictwo Warnera, Paramount, Universal? A może powodem są obie te rzeczy, lub coś zupełnie innego - możemy tylko zgadywać.
Czesi "mieli" i nadal "mają" kilka przewag na Polską w kwestii rynku dystrybucji nośników:
(1) Polityka fiskalna - system podatkowy jest bardziej korzystny niż w Polsce, co też pozwala na zaproponowanie niższych cen niż na polskim rynku (wiele klasycznych pozycji z wersją PL jest kupowana w Czechach także przez Polaków) - dotyczy to podatku dochodowego oraz niskiego VAT-u
(2) Polityka celna - pamiętajcie, że zakup licencji z USA podlega polityce celnej - nie znam szczegółów ale słyszałem, że cła na licencję są niskie w Czechach. Może branża filmowa jest wpierana przez czeskie władze?
(3) Kultura Biznesu - Czesi są nauczeni pracować na niskich marżach, nawet w okolicy 5-7 % nie tak jak w Polsce, jak się nie ma minimum 40% marży to się z łóżka nie wstaje. Dlatego robią większe nakłady i finalnie mają większe zyski z biznesu.
Przykład Galapagos:
https://starstore.pl/blu-ray-4k/3287-top-gun-maverick-2bd-4k-steelbook-7321957517476.html
https://starstore.pl/blu-ray-4k/3288-top-gun-maverick-2bd-4k-steelbook-7321958517475.html
Galapagos spekuluje cenowo nawet własnymi wydawnictwami aby wydoić kolekcjonerów jak widać powyżej w linkach!
(4) Film Arena - dystrybutor z misją oraz wielkim szacunkiem na świecie za sprawą FAC (Film Arena Collection - seria wydań premium w STEELBOOK). Czeski odpowiednik Galapagos ma wynegocjowane umowy, w tym z Disneyem. Kiedyś wydania FAC (pamiętam początki FAC wydanie HEAT w Steelbooku, do dzisiaj best ever) były numero uno. Teraz Film Arena ustępuje chińczykom z HDZETA oraz koreańczykom z NOVAMEDIA i pokrewnym, ale wciąż FILM ARENA wydaje backcatalogue w wersji premium.
(5) Stabilność gospodarcza - to co Polska utraciła w ostatnich 8 latach i powoli próbujemy odzyskać, w Czechach od lat było poukładane i firmy zachodnie wolały robić interesy z Czechami niż w Polsce. Za "chwilę" Czesi wprowadzą EURO a Polska jest w czarnej dupie w tej kwestii (minus 8 lat do tyłu w procedurach zbliżających nas do EURO). Taki dyrektor Disney'a czyta do porannej kawy gazetę w ostatnich latach i włos mu się jeży na klacie i ostatnią myślą na zebraniach dotyczących nowych wydań jest ładowanie wersji PL do wydań fizycznych
(6) Pasja i determinacja - ludzie w Film Arena potrafią zadbać o swoich klientów (kolekcjonerów z całego świata) bo to także kolekcjonerzy z Pragi prywatnie. Jak widać na przykładzie DVD MAX i Terminatora 2 i serii RAMBO- jak się chce to można każdy fllm wydać, nawet ze śląskim lektorem, kwestia zakupu licencji i marży, ale że to DVD MAX spier....temat to inna bajka.
oczywiście największy problem jak zawsze to Disney, który promując Disney+ ogranicza wydania fizycznie, jednocześnie zapowiadając, że HOME VIDEO będą rozwijać co widać po ostatnim 6 packu Cameronów w 4K. Jest po prostu walka dyrektorów - ten od streamingu mówi do tego od home video - stary, chwila, poczekaj, jeszcze 100 mln subskrybentów i zwiększysz zasięg blu-ray oraz 4K - na razie dawaj ludziom DVD
No i Disney patrzy na box-office jak żadne inne studio filmowe. nowości mają coraz gorzej, dwa przykłady najnowszych filmów:
(1) trzeci Poirot - najsłabiej wypadł w box office z całej serii - Disney w ogóle na całym świecie zrezygnował z wersji 4K, w wybranych krajach jest 2K a film zarobił wiecej od Creatora, który dostał wersję 4K oraz STEELBOOKA
Orient express - mieliśmy wszystkie możliwe wydania w wersji PL od DVD po 4K
Śmierć na nilu - tym razem w wersji PL tylko DVD oraz 2K - bez 4K na całym świecie
Haunting in Venice - Galapagos kupił tylko licencję na DVD pomijając wersję 2K bo musiałby dopłacić w Polsce aby dodać wersje PL, lektora, napisy. Ostatecznie kupiłem u torreadorów za 13 EURO wydanie 2K z wersją EN, Galas pagos nie sprzedaje nowości w takich stawkach
(2) the Creator - porażka w BOX office sprawiła, że Galas Pagos zdecydował się tylko na DVD, gdzie na całym świecie mamy od Disneya wersje od DVD po 4K - ostatecznie kupiłem STEELBOOK 4K+2K u makaronów za 24 euro+fracht - także nie osiągalne progi marżowe dla nowości w Galas Pagos
(3) Johny Wick 4 (to nie disnej) - jak widać żadną przeszkodą było wydanie JW4 w Polsce dla czystej chęci zarobku na blu ray 2K bo nie ma w żadnej dystrybucji wersji z PL. Da się? Da się! To że spierd...to inna bajka, po pierwsze bida bo bez materiałów dodatkowych, po drugie taki film ogląda się w wersji 4K koniec i kropka jeśli chodzi o mnie. Ale dało się ruszyć 4 litery i wydać film z wersją PL na pohybel światowej dystrybucji.
Zarówno w przypadku trzeciego Poirota jak i Creatora Galas Pagos miał możliwość kupienia licencji przynajmniej wydania blu -ray w 2K ale nie weszli w to ponieważ w zachodnich wydaniach wersje 2K są bez PL-a i musieliby więcej zainwestować w dodawanie lektorów i napisy w PL.
MISFIT, samo dodanie napisów PL dla Ciebie i dla mnie i kilku innych forumowiczów jest OK (na co mamy wyjeb....bo możemy sobie w oppo sami dodać napisy), ale większość kolekcjonerów-patriotów musi mieć lektora PL aby to było "prawdziwe wydanie PL", więc taki Galas Pagos boi się wejść w temat bo "się nie spłaci".
Więc wszystko w Polsce się obraca wokół pieniędzy a nie wokół kolekcjonerów
Dlatego też ostatnio przyłapałem, że czasami mi jest obojętnie jak niektóre filmy oglądam w EN a napisami EN bo mi się nie chce szukać napisów PL i dopasowywać do filmu, ładować do oppo
Zakładam że w ciągu roku wszystkie filmy będę oglądać w wersji EN z napisami EN ale wtedy już nie będzie na rynku Galas Pagos. Po prostu nie wymagam aby trudny rynek się dopasował do mnie tylko ogarniam się we własnym zakresie aby mieć jak najszerszy dostęp do mojego ulubionego kina przy jednoczesnym braku poszanowania i korzystania ze streamingu, z kilkoma przypadkami rocznie na (AI) FLIX jak Rebel Moon, Cyberpunk Egderunners, One Piece i Wiesiek - ale chętnie te wszystkie pozycje postawiłbym na półce i tak też zrobię prędzej czy później
ILSA FAUST (IMF TEAM)