Za nami 50. rocznica lądowania człowieka na Księżycu więc wydałoby w końcu założyć temat o Pierwszym człowieku...
W Polsce doczekaliśmy się wydania BD (plastik oraz steelbook) oraz UHD BD (plastik) od Filmostrady.
- Recenzja wydania BD na filmozercy.com.
- Recenzja wydania UHD BD na blu-ray.com.
- Screeny i skany BDInfo na poral.eu.
Czyli w skrócie na płycie UHD (BD-100) mamy obraz w formacie Dolby Vision i HDR10 oraz oryginalną angielską ścieżkę dźwiękową w Atmosie, która dostępna jest również na dołączonej płycie BD. Warto zaznaczyć, że wszystkie materiały dodatkowe znajdują się również na płycie UHD (w 2160p SDR) i posiadają polskie tłumaczenie w postaci napisów.
Lista wszystkich dodatków:
First Man początkowo był planowany wyłącznie w 16mm, ale ostatecznie skończyło się na kamerach IMAX (sceny na Księżycu) oraz 16mm i 35mm. Największą ziarnistością obrazu odznaczają się oczywiście sceny kręcone w 16mm i nietrudno będzie Wam je wyłapać
Sceny IMAX po wylądowaniu na Księżycu mają AR 1.78:1, cała reszta - 2.39:1. Przekonacie się sami, że przejście do 1.78:1 zostało bardzo ciekawie pomyślane i robi spore wrażenie. Poza tym nie doczekacie się tutaj jakiegoś bezmyślnego przeskakiwania pomiędzy tymi dwoma formatami - jedyne zmiany AR mają miejsce po wylądowaniu na Księżycu i po jego opuszczeniu.
Film został skończony w postprodukcji w rozdzielczości 2K więc pod tym względem nie ma jakich istotnych różnic pomiędzy oboma nośnikami. To co przede wszystkim robi różnicę to HDR, który podnosi odczuwalny realizm na wyższy poziom - wszelakie źródła światła często osiągają jasność w okolicach 800 - 1000 nitów, ponadto w wielu momentach jest zauważalnie więcej detali względem BD w jasnych partiach obrazu.
Wszędobylskie ziarno, miejscami dość sporych rozmiarów nie nosi oznak kompresji ani na BD ani tym bardziej na UHD. Tego samego nie można napisać o wczorajszej emisji Pierwszego człowieka na Canal+, jeśli ktoś dotrwał do końca to ode mnie niech przyjmie wyrazy uznania, ja wytrzymałem kilkadziesiąt sekund Do tego na C+ puścili wersję przeformatowaną do 16:9 (open matte). Ogólnie szkoda klawiatury.
Wracając do wersji UHD, poniżej prezentuję kilka przykładowych kadrów z większą widocznością detali w jasnych partiach obrazu, o których wspominałem wyżej.
Od lewej BD, w środku UHD po konwersji do SDR 150 nitów i z prawej UHD po konwersji do 500-1000 nitów celem ukazania wszystkich detali w jasnych partiach obrazu, które powinny być widoczne w trakcie oglądania filmu w HDR na wyświetlaczu o odpowiedniej jasności szczytowej. Screeny UHD, szczególnie z prawej strony, mogą Wam się wydawać ciemne, ale jest to wyłącznie efekt konwersji do SDR i tego, że nie oglądacie ich na 1000 nitowym wyświetlaczu - nie zwracajcie na to uwagi.
Na koniec jeszcze parę słów o wydaniach zagranicznych.
Czechy - dostępny jest m.in. steelbook z polską wersją językową na płycie UHD oraz dołączonym BD.
Francja - dostępny jest m.in. steelbook z pl wersją na płycie UHD.
Włochy - plastik z pl wersją na płycie UHD. Aktualnie w promocji 2 za 30 EUR.
W Polsce doczekaliśmy się wydania BD (plastik oraz steelbook) oraz UHD BD (plastik) od Filmostrady.
- Recenzja wydania BD na filmozercy.com.
- Recenzja wydania UHD BD na blu-ray.com.
- Screeny i skany BDInfo na poral.eu.
Czyli w skrócie na płycie UHD (BD-100) mamy obraz w formacie Dolby Vision i HDR10 oraz oryginalną angielską ścieżkę dźwiękową w Atmosie, która dostępna jest również na dołączonej płycie BD. Warto zaznaczyć, że wszystkie materiały dodatkowe znajdują się również na płycie UHD (w 2160p SDR) i posiadają polskie tłumaczenie w postaci napisów.
Lista wszystkich dodatków:
Cytat:Audio Commentary with Director Damien Chazelle, Screenwriter Josh Singer and Editor Tom Cross
Deleted Scenes (with Play All) (4:17)
- "House Fire" (3:36)
- "Apollo 8 Launch" (0:41)
"Shooting For the Moon" featurette (3:40)
"Preparing to Launch" featurette (3:39)
"Giant Leap in One Small Step" featurette (4:31)
"Mission Gone Wrong" featurette (2:42)
"Putting You In the Seat" featurette (7:09)
"Recreating the Moon Landing" featurette (6:01)
"Shooting at NASA" featurette (3:11)
"Astronaut Training" featurette (4:02)
First Man początkowo był planowany wyłącznie w 16mm, ale ostatecznie skończyło się na kamerach IMAX (sceny na Księżycu) oraz 16mm i 35mm. Największą ziarnistością obrazu odznaczają się oczywiście sceny kręcone w 16mm i nietrudno będzie Wam je wyłapać
Sceny IMAX po wylądowaniu na Księżycu mają AR 1.78:1, cała reszta - 2.39:1. Przekonacie się sami, że przejście do 1.78:1 zostało bardzo ciekawie pomyślane i robi spore wrażenie. Poza tym nie doczekacie się tutaj jakiegoś bezmyślnego przeskakiwania pomiędzy tymi dwoma formatami - jedyne zmiany AR mają miejsce po wylądowaniu na Księżycu i po jego opuszczeniu.
Film został skończony w postprodukcji w rozdzielczości 2K więc pod tym względem nie ma jakich istotnych różnic pomiędzy oboma nośnikami. To co przede wszystkim robi różnicę to HDR, który podnosi odczuwalny realizm na wyższy poziom - wszelakie źródła światła często osiągają jasność w okolicach 800 - 1000 nitów, ponadto w wielu momentach jest zauważalnie więcej detali względem BD w jasnych partiach obrazu.
Wszędobylskie ziarno, miejscami dość sporych rozmiarów nie nosi oznak kompresji ani na BD ani tym bardziej na UHD. Tego samego nie można napisać o wczorajszej emisji Pierwszego człowieka na Canal+, jeśli ktoś dotrwał do końca to ode mnie niech przyjmie wyrazy uznania, ja wytrzymałem kilkadziesiąt sekund Do tego na C+ puścili wersję przeformatowaną do 16:9 (open matte). Ogólnie szkoda klawiatury.
Wracając do wersji UHD, poniżej prezentuję kilka przykładowych kadrów z większą widocznością detali w jasnych partiach obrazu, o których wspominałem wyżej.
Od lewej BD, w środku UHD po konwersji do SDR 150 nitów i z prawej UHD po konwersji do 500-1000 nitów celem ukazania wszystkich detali w jasnych partiach obrazu, które powinny być widoczne w trakcie oglądania filmu w HDR na wyświetlaczu o odpowiedniej jasności szczytowej. Screeny UHD, szczególnie z prawej strony, mogą Wam się wydawać ciemne, ale jest to wyłącznie efekt konwersji do SDR i tego, że nie oglądacie ich na 1000 nitowym wyświetlaczu - nie zwracajcie na to uwagi.
Na koniec jeszcze parę słów o wydaniach zagranicznych.
Czechy - dostępny jest m.in. steelbook z polską wersją językową na płycie UHD oraz dołączonym BD.
Francja - dostępny jest m.in. steelbook z pl wersją na płycie UHD.
Włochy - plastik z pl wersją na płycie UHD. Aktualnie w promocji 2 za 30 EUR.