Filmozercy.com | Forum

Pełna wersja: Batman (Trylogia Nolana)
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Stron: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
1) Tak, chodzi o to ujęcie. Za Gordonem zielone kraty, zielony odcień na jego i jego kolegi ubraniach, a jedyny kolor, który wybija się z zieleni to intensywnie "różowa" twarz (jak widać po twoim screenie to nie jest róż, ale pewnie masz ustawiony tryb ciepły, czy coś w tym stylu, a ja już na logo Warnera przedstawiłem temperaturę barw na neutralną, aby zieleń poszła bardziej w kierunku błękitu - w każdym razie kolor twarzy jest zbyt nasycony). I tak ma niestety pół filmu. Włącz to ujęcie na Blu, za Gordonem jest aż za mocno niebiesko, ale cała reszta wygląda naturalniej, jest bardziej wielobarwna i nie tak nasycona.

2) Jeśli kolory nie są skopane, telewizor nie wymaga kalibracji. Jeśli "kłania się profesjonalna kalibracja obrazu", to znaczy że coś jest skopane.

3) Byłem na TDK w kinie, widziałem go w kijowej jakości screenerze rozsyłanym członkom Akademii w listopadzie 2008, na DVD i BD, i nie przypominam sobie takiego ubarwienia filmu. Oczywiście wiem, że pamięć i wieloletnie przyzwyczajenie do jednej wersji robią swoje, ale z tego co widzę po próbkach, tak jest z wszystkimi Nolanami w 4K. Jego BD bardzo dokładnie oddają to, jak filmy wyglądały w kinie (wszystkie od TDKR włącznie), 4K zdecydowanie od tego odbiegają większą ilością filtrów i intensywnością barw. Dlatego więcej upgrade'ów jego filmogragii nie planuję.

4) Jeśli masz taką możliwość, zrób porównanie 5-6 ujęć wersji 4K napadu na bank z prologiem z dodatków na płycie Beginsa. Tam są kolory, w jakich powinien być (w końcu) wydany ten film.

5) No, ten blackcrush jest straszny. Sprawdziłem UHD z różnym poziomem czerni i wersję 4K da się poprawić. Nie będzie idealnie, bo w jednych scenach wystarczy zjechać z podstawowych 50 o 3-5%, a w innych nawet o 10-12%, ale raczej da się to w satysfakcjonujący sposób wyśrodkować, by było czarniej i żeby nie było blackcrushu. Teraz jeszcze pobawić się suwakami kolorów.
(09-01-2022, 00:27)Juby napisał(a): [ -> ]Włącz to ujęcie na Blu, za Gordonem jest aż za mocno niebiesko, ale cała reszta wygląda naturalniej, jest bardziej wielobarwna i nie tak nasycona.

Po lewej UHD, po prawej BD:

[Obrazek: ME67ITU_t.jpg] [Obrazek: ME684OT_t.jpg]

To są zrzuty prosto z płyty więc nie manipuje się temperaturą barw w jakikolwiek sposób - z tym, że UHD jest po konwersji do SDR/Rec.709 więc nie do końca oddaje wygląd w trybie HDR, ale ogólnie w miarę dobrze ukazuje różnice w kolorkach widzianą na moim LG OLED, które IMO są mało znaczące w tym ujęciu. Więc nie powiem - trochę dziwi mnie, że wskazałeś to ujęcie jako najgorzej wyglądające pod względem teal/orange.

Bardziej spodziewałbym się wskazania ujęć w skarbcu w prologu i kilka minut później. O np.

[Obrazek: ME684QS_t.jpg] [Obrazek: ME684QU_t.jpg]

Tak btw "if left unfiltered, fluorescent tubes will generally result in a green cast to the image, which can sometimes be very appealing".

(09-01-2022, 00:27)Juby napisał(a): [ -> ]ja już na logo Warnera przedstawiłem temperaturę barw na neutralną, aby zieleń poszła bardziej w kierunku błękitu

Tzn. te opisywane przez Ciebie zastrzeżenia do kolorów, m.in. że sok pomarańczowy wygląda na UHD jak z grejpfrutów (?! - możesz strzelić jakąś fotę jak to u Ciebie wygląda ?) to przy jakiej temperaturze barw wyświetlacza były obserwowane ?

(09-01-2022, 00:27)Juby napisał(a): [ -> ]3)4K zdecydowanie od tego odbiegają większą ilością filtrów i intensywnością barw. Dlatego więcej upgrade'ów jego filmogragii nie planuję.

Powiem Ci, że Nolan osobiście był mocno zaangażowany w każdym procesie tworzenia tych filmów w 4K/HDR, nawet jakąś nagrodę mu za to dali Big Grin
Z kolei nie wiem jak ten pod wieloma względami skopany potworek BD w Rec. 709 ma się np. do kopii 35mm jeśli chodzi o kolorki. Może ktoś wie to się odezwie.
Tak czy siak nie wykluczam też takiej opcji, że Nolanowi koncepcja się zmieniła, bo ogólnie te starsze Nolany na UHD bardziej przypominają mi pod względem kolorków to co widzę w tych nowszych na BD/UHD (Tenet, Dunkierka). Nie przeszkadza mi to, wręcz przeciwnie - ale to już moja osobista preferencja.

(09-01-2022, 00:27)Juby napisał(a): [ -> ]4) Jeśli masz taką możliwość, zrób porównanie 5-6 ujęć wersji 4K napadu na bank z prologiem z dodatków na płycie Beginsa. Tam są kolory, w jakich powinien być (w końcu) wydany ten film.

Jeśli dobrze pamiętam to ten prolog wypłynął jeszcze na długo zanim film trafił do kin ? Więc nie bardzo widzę sens stawiania go za wzór i porównywanie do UHD, bo raczej nie przeszedł on finalnej korekcji barwnej.
Na twoim porównaniu z Gordonem aż tak tego nie widać, ale w HDR owszem. Kolory są mocniej nasycone, a tak intensywne kolory twarzy strasznie odstają od zielonej reszty. Ten sam problem mam z kolorystyką pierwszego Matrixa w 4K, wygląda to nieatrakcyjnie, nie pasuje do siebie.

(09-01-2022, 14:57)misfit napisał(a): [ -> ]Bardziej spodziewałbym się wskazania ujęć w skarbcu w prologu i kilka minut później. O np.

Wszystkie ujęcia w skarbcu i scena akcji na parkingu są bardzo zielone, tak że przykrywa to praktycznie każdy inny kolor w kadrach, poza odstającymi od zieleni mocno nasyconymi twarzami (szczególnie Batmana pod maską).

Zazwyczaj jestem otwarty na nową kolorystykę przy okazji remasterów, byłem na nią otwarty szczególnie w przypadku TDK. Jednak to, co zrobiono na UHD mnie nie przekonuje. Są sceny, które wyglądają lepiej (Joker przerywający narady mafii, przesłuchanie w MCU, sceny w bat-bunkrze, w szpitalu z Dentem), ale reszta jest przesadnie podbita i zdominowana dwoma kolorami.

(09-01-2022, 14:57)misfit napisał(a): [ -> ]Jeśli dobrze pamiętam to ten prolog wypłynął jeszcze na długo zanim film trafił do kin ? Więc nie bardzo widzę sens stawiania go za wzór i porównywanie do UHD, bo raczej nie przeszedł on finalnej korekcji barwnej.

To ukończona scena z filmu, puszczana oficjalnie w grudniu 2007. Nawet jeśli do gotowego filmu coś jeszcze poprawiono, z wersji TDK, które mam na półce (tj. pięciu: DVD, DVD-full IMAX, Blu-ray, prolog na BD dołączony do Beginsa oraz UHD) wygląda najlepiej. Na pewno nie pod każdym względem, bo jednak obraz w 4K jest fantastyczny, ale kolorystycznie Imho wygrywa.
(09-01-2022, 15:26)Juby napisał(a): [ -> ]Na twoim porównaniu z Gordonem aż tak tego nie widać, ale w HDR owszem. Kolory są mocniej nasycone, a tak intensywne kolory twarzy strasznie odstają od zielonej reszty.

U mnie w HDR odcień skóry twarzy Gordona nie jest bardziej intensywny niż na tym screenie. W innych scenach zdarza się, że odcień skóry twarzy jest mocniej nasycony niż na BD (bywa też na odwrót), ale nie w tym. Ogólnie jednak na UHD odcień skóry twarzy jest w większym stopniu uzależniony od światła zastanego w danej scenie, czyli gdy np. mamy nasłonecznioną scenę dzienną lub scenę w restauracji gdzie jedynymi źródłami światła są lampy o ciepłej barwie, to te ciepełko z reguły jest dużo bardziej odczuwalne na UHD. I nie powiem żeby mi się to nie podobało.
Z kolei w scenie gdy Alfred czyta list Rachel, sok z pomarańczy na UHD u mnie wygląda bardziej jak rzeczywisty niż na starym BD.

(09-01-2022, 15:26)Juby napisał(a): [ -> ]Ten sam problem mam z kolorystyką pierwszego Matrixa w 4K, wygląda to nieatrakcyjnie, nie pasuje do siebie.

Kolory w Matrixie też ci nie pasują na UHD ? Jak dla mnie są duuużo lepsze niż stare i nowe BD. Z kolei Tenet z BD określiłeś mianem doskonałego, a ogólny koncept gradingu jest dużo bliższy temu z TDK na UHD niż BD. Coraz bardziej mam takie odczucie, że to co Ty widzisz u siebie w trybie HDR, a co ja, to są dwa różne światy. Może kiedyś będziesz miał okazję zerknąć jak te sporne ujęcia wyglądają na skalibrowanym wyświetlaczu i być może wtedy coś się wyjaśni Smile

(09-01-2022, 15:26)Juby napisał(a): [ -> ]To ukończona scena z filmu, puszczana oficjalnie w grudniu 2007. Nawet jeśli do gotowego filmu coś jeszcze poprawiono, z wersji TDK, które mam na półce (tj. pięciu: DVD, DVD-full IMAX, Blu-ray, prolog na BD dołączony do Beginsa oraz UHD) wygląda najlepiej.

Dokładnie, 7 miechów przed kinową premierą. Ma to dla mnie takie samo znaczenie jak kolorki w zwiastunach czy zdjęciach z planu - czyli żadne. Zakładać się nie będę, która wersja wg. Nolana jest najlepsza, bo jesteś z góry na przegranej pozycji Big Grin

Z ciekawości jednak odświeżyłem sobie prolog do Beginsa i nie powiem, wygląda to wg. mnie atrakcyjniej niż na BD. Pod względem kolorków, nie dziwota, jest to coś innego, zarówno w stosunku do BD czy UHD, ale miejscami widzę tutaj też co nieco podobieństw do UHD, np. nie ma takiej ciemnicy i zdarza się też nieco cieplejsza kolorystyka vs BD. Z kolei w dwóch ostatnich ujęciach odcień nieba i ogólny APL jest niemal identyko jak na UHD.
Akurat Matrix specjalnie podbijał świat wirtualny zielenią, to chyba miało być zielenią zdominowane, dla rozróżnienia od świata realnego - strasznie niebieskiego
Jednak patrząc na wasze przykłady i jakie różnice wyłapujecie, to pewnie dobrze zdajesz sobie z tego sprawę.
Wersje które puszczają w TV to jaka wersja?
(09-01-2022, 18:24)misfit napisał(a): [ -> ]Kolory w Matrixie też ci nie pasują na UHD ? Jak dla mnie są duuużo lepsze niż stare i nowe BD.

Od BD jasne że lepsze, ale wciąż nie takie, jak być powinny. Zieleń jest zbyt morska, a skóra zbyt różowa, wszystko przesunąłbym bardziej w ciepłe rejony. Jak tutaj na porównaniu, zdecydowanie lepiej wypada poprawka z 6 okienka.

[Obrazek: matrix-compari.jpg]
Co Matrix robi w tym wątku?
The Dark Knight Rises
O ile poprzednie Batmany Nolana cechowała nienajlepsza jakoś obrazu na Blu-ray, tak do finału trylogii nie miałem większych zarzutów. Film obejrzałem na płycie gdy tylko trafił do sprzedaży i o ile mnie pamięć nie myliła, doskonale oddawał to, jak wyglądał w kinie IMAX, w którym oglądałem go po raz pierwszy. Scenom IMAX na BD nawet dziś wystawiłbym najwyższą ocenę, a całej reszcie, której wielokrotnie brakuje ostrości i wyrazistości, trudno mi coś zarzucić, bo w kinie nie wyglądało to wiele lepiej (to częsty problem filmów ze zmiennym aspect-ratio).

Wersję 4K kupiłem więc do kompletu, a nie z niezadowolenia wcześniej posiadaną. No i w przeciwieństwie do BD wersja 4K ma szereg problemów. Czernie ponownie nie są czerniami (choć to mniej występujące na przestrzeni całości i mniej dostrzegalne/odczuwalne niż w TDK), sceny IMAX są wykadrowane tak, że pokazują kilka % kadrów mniej niż na Blu-ray, pozostałe sceny są troszkę rozciągnięte w poziomie, przez co też pokazują trochę mniej (wydawały mi się dziwnie spłaszczone, ale może zwracałem na to uwagę przez bezpośrednie porównania screen-shotów w sieci), z kolorami też momentami pojawia się problem, który drażnił mnie już przy poprzedniku. W TDKR przeszkadzał mi jednak tylko chwilami, np. w scenach starć Batmana z Banem, gdzie na kostiumie bohatera i otoczeniu widziałem turkusowy nalot. W tym przypadku jednak wierzę, że mógł być to zamysł Nolana, bo nawet na oficjalnych materiałach marketingowych wyglądało to podobnie...

[Obrazek: tdkr_plakat_ofic09.jpg]

Poza tym, w jednym ujęciu było to dla mnie odczuwalne, aby w kolejnym wyglądało znacznie lepiej niż na BD (np. ostatnie ujęcie na Batmana przed wybuchem - twarz Bale'a w końcu wyglądała normalnie, a nie była przesadnie pomarańczowa). Nie zaliczyłbym więc kolorystyki na minus, bardziej na coś, co raz wypada lepiej, a raz gorzej = kwestia przyzwyczajenia.

Niemniej, mój werdykt jest taki, że nawet dla wyższej rozdzielczości i HDR, nawet dla scen które wyglądają znakomicie (a jest tu takich mnóstwo: prolog, przejęcie Gotham przez Bane'a, wypuszczanie przestępców z Blackgate, finałowy montaż) film nie jest wart ponownego zakupu (chyba że w bardzo niskiej cenie). Wolę "tylko" 1080p i starszy nośnik, ale widzieć więcej, w kolorystyce do której jestem przyzwyczajony, i przede wszystkim z czarnymi czerniami, a nie z mlekiem, które muszę na starcie sobie poprawić odpowiednim ustawieniem w tv. No i sceny 35mm nie zaliczają tu jakiejś drastycznej poprawy wartej odnotowania, przynajmniej ja nie potrafię sobie teraz przypomnieć choćby jednej wyróżniającej się sceny.

obraz Blu-ray: 4,5/5 | obraz Ultra HD: 4/5

Oglądałem trylogię bardziej pod kątem oceny jakość obrazu UHD, niż skupiając się na samych filmach, ale i tak mnie wciągnęły i emocjonowały. Matt Reeves i Rob Pattinson mają nie lada wyzwanie, bo nawet przebicie TDKR (któremu coraz więcej wybaczam i z każdą powtórką ogląda mi się go równie dobrze, o ile nie jeszcze lepiej) nie będzie łatwe. Obym miło się zaskoczył. Smile
Czyli kolejne pozycje do wątku https://forum.filmozercy.com/watek-caly-ten-teal?pid=82694
Smile

@Juby
Dzięki za opisy.
Taa, najlepiej wrzućcie tam połowę współczesnych filmów Big Grin

(10-01-2022, 21:03)Juby napisał(a): [ -> ]Niemniej, mój werdykt jest taki, że nawet dla wyższej rozdzielczości i HDR, nawet dla scen które wyglądają znakomicie (a jest tu takich mnóstwo: prolog, przejęcie Gotham przez Bane'a, wypuszczanie przestępców z Blackgate, finałowy montaż) film nie jest wart ponownego zakupu (chyba że w bardzo niskiej cenie). Wolę "tylko" 1080p i starszy nośnik, ale widzieć więcej, w kolorystyce do której jestem przyzwyczajony, i przede wszystkim z czarnymi czerniami, a nie z mlekiem, które muszę na starcie sobie poprawić odpowiednim ustawieniem w tv. No i sceny 35mm nie zaliczają tu jakiejś drastycznej poprawy wartej odnotowania, przynajmniej ja nie potrafię sobie teraz przypomnieć choćby jednej wyróżniającej się sceny.

obraz Blu-ray: 4,5/5 | obraz Ultra HD: 4/5

Nie mogę się bardziej nie zgodzić -  pod względem rozdzielczości nic nie jest tak wartego ponownego zakupu na UHD jak "prawdziwe" sceny IMAX z taśmy 15/70mm, których w TDKR jest ok. godzina. Co do reszty to nie jestem zbytnim fanem wyglądu Nolanowych fotochemicznych 35mm, ale i one na UHD nie raz oferują wyraźnie lepszą wyrazistość obrazu względem Blu-ray'a.
HDR to głównie "światełka" u Nolana, ale również sporo lepsza widoczność detali w ciemnych partiach obrazu (nawet po ewentualnej korekcji poziomów czerni, która jest prosta jak budowa cepa) vs BD, w którym często panuje ciemnica bez życia z niskim APL - dla tego samego IMO warto zrobić upgrade do UHD.

Więc ode mnie... Blu-ray: sceny 35mm - 3/5, IMAX - 4/5 | UHD: sceny 35mm  - 3,5/5, IMAX: 5/5.

Cytat:Nie zaliczyłbym więc kolorystyki na minus, bardziej na coś, co raz wypada lepiej, a raz gorzej

A z tym zdaniem mogę się zgodzić i o ile w TDK wg. moich prefrencji kolorystyka jest zdecydowanie lepsza na UHD vs stare BD, tak w TDKR jest to tak pół na pół.

PS. Jeśli chodzi o pomarańczowe twarze i inne tego typu rzeczy to chodzi ci mniej więcej o coś takiego jak poniżej ?

[Obrazek: ME69ZQ9_t.jpg] [Obrazek: ME69ZQ0_t.jpg] [Obrazek: ME69ZPA_t.jpg]
[Obrazek: ME69ZPM_t.jpg] [Obrazek: ME69ZPG_t.jpg] [Obrazek: ME69ZPS_t.jpg]
Stron: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22