Filmozercy.com | Forum

Pełna wersja: TV czy projektor? Na czym oglądacie filmy?
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
(27-07-2018, 16:43)Pai-Chi-Wo napisał(a): [ -> ]Problem z Room EQ Wizard jest tylko taki, że to skomplikowane narzędzie i można je nawet stosować przy konstruowaniu/strojeniu kolumn. Trzeba przyswoić sporo teorii, żeby je efektywnie wykorzystywać.
Zgadza się, ja do takich tematów podchodzę jako hobbysta, ogólnie nowinek technicznych.

(27-07-2018, 16:43)Pai-Chi-Wo napisał(a): [ -> ]Wspomniałeś o zastosowaniu  Foobar 2000 i tutaj też mamy dobre wsparcie ze strony miniDSP - jest tutorial i softwarowy plugin. Nie wiem jak tu się zachowa UMM6.

To mam sprawdzone, MathAudio https://mathaudio.com/, wtyczka do Foobara2000 rekomenduje oba te mikrofony, tutaj
https://mathaudio.com/room-eq.htm. Ma narzędzia do kalibrowania  Room EQ Headphone EQ, Microphone EQ, Guitar EQ.

Nie chcę za bardzo wchodzić tutaj w szczegóły ale mam jedno pytanie. Rekomendowane mikrofony na USB można podłączać bezpośrednio
do laptopa. Inne wymagają zasilania fantomowego z przedwzmacniacza do mikrofonów. Chciałbym spróbować tej drugiej opcji na innych
modelach mikrofonów.


Cytat:You need a measurement microphone to measure the frequency response of your room and your speakers. It can be a USB measurement microphone (e.g. MiniDSP UMIK-1 or Dayton Audio UMM-6) or a conventional measurement microphone (e.g. Dayton Audio EMM-6, NADY CM100 or Behringer ECM8000). Please note that the conventional measurement microphones require phantom power from the preamp in order to operate. If you will use a conventional measurement microphone, you need a mic preamp (e.g. Nady DMP-2 or Rolls MP13) to use a conventional measurement mic with your computer sound system.

https://mathaudio.com/room-eq.htm

Mam dwa inne wysokiej klasy mikrofony dookólne czy mogę je spróbować hobbystycznie użyć? Wiadomo że nie mają certyfikacji
do kalibrowania ale czy pomiary będą zbliżone? Ten Behringer ECM8000 też nie ma. Big Grin
(28-07-2018, 09:24)Pai-Chi-Wo napisał(a): [ -> ]Nie chcę za bardzo wchodzić tutaj w szczegóły ale mam jedno pytanie. Rekomendowane mikrofony na USB można podłączać bezpośrednio
do laptopa. Inne wymagają zasilania fantomowego z przedwzmacniacza do mikrofonów. Chciałbym spróbować tej drugiej opcji na innych
modelach mikrofonów.
Pytanie co chcesz osiągnąć, jakie pomiary Cię interesują. Rozwiązanie z mikrofonem na USB jest o tyle wygodne, że wszystko jest już zamknięte w jednym urządzeniu:
- mikrofon,
- przedwzmacniacz mikrofonowy z całym niezbędnym zasilaniem,
- przetwornik cyfra-analog (D/A).
To gotowiec. Podłączasz i zaczynasz pracę. W przypadku mikrofonu z zewnętrznym zasilaniem/przedwzmacniaczem musisz jeszcze sygnał z przedwzmacniancza (pre-amp) przetworzyć na cyfrę. Jasne, mamy w każdym laptopie wejście mikrofonowe (lub ogólnie jakieś liniowe), ale przetwornik cyfra-analog w takim laptopie (i ogólnie analogowy front-end) to bardzo tanie rozwiązania o słabej jakości. To ma się nadawać to digitalizacji rozmowy na skype, a niekoniecznie do pomiarów audio. Mimo wszystko zaufał bym rozwiązaniu w postaci mikrofonu od miniDSP lub UMM-6.

(28-07-2018, 09:24)Pai-Chi-Wo napisał(a): [ -> ]Mam dwa inne wysokiej klasy mikrofony dookólne czy mogę je spróbować hobbystycznie użyć? Wiadomo że nie mają certyfikacji
do kalibrowania ale czy pomiary będą zbliżone?
Nie wiem czy będą zbliżone, bo nie wiem jaką charakterystykę mają te dookólne o których piszesz. Ty pewnie masz dokumentacje. Musiałbyś sprawdzić. Ja mogę tu jedynie zgadywać.

Dane do korekcji charakterystyki są po to, żeby zniwelować odchyłki w pasmie przetwarzania mikrofonu co będzie bardzo istotne, gdy przykładowo konstruujemy kolumnę.

Te "dwa inne wysokiej klasy mikrofony dookólne" które posiadasz ich nie mają, ale to nie znaczy, że to je dyskfalifikuje. Wszystko zależy od tego co chcesz mierzyć. Jeżeli przykładowo, chcesz wyrównać "głośność" dla obu kanałów w twoim miejscu odsłuchowym, to nieliniowość ich charakterystyki jest w sumie niezbyt istotna. Dla pomiarów jednego i drugiego kanału (lewej i prawej kolumny dla stereo) mikrofony wprowadzą identyczny błąd (no prawie). Bezwzględne wyniki takich pomiarów nas tutaj nie interesują. Ważne, żeby dla każdej kolumny uzyskać ten sam co do wartości poziom sygnału.

Gdy chcesz korygować akustykę pomieszczenia (i de facto jednocześnie nieliniowość swoich kolumn) to nieliniowość mikrofonu wprowadza błąd. Tutaj dane korekcyjne pomagają ją niwelować. Jeżeli ich nie masz, to pozostaje Ci jedynie konfrontowanie wyników pomiarów z charakterystyką z dokumentacji mikrofonów i analiza wyników z uwzględnieniem tego co mógł przekłamać mikrofon. Pewnie też się da. Myślę, że spróbować można, zwłaszcza jakbyś miał już do tych mikrofonów jakiś przedwzmacniacz. Zminimalizujesz koszt tej całej zabawy. Ten UMM-6 lub UMIK-1 to koszt rzędu 100$ plus koszt przesyłki więc jest to kilka, kilkanaście fajnych filmów na BD.

PS. W sumie, to zaczynamy dość mocno odbiegać od tematu tego wątku. Jakby pojawiły się kolejne pytania w tej kwestii to może warto założyć osobny temat - ustawianie i kalibracja głośników w domowym audio, lub coś w tym stylu...
(28-07-2018, 11:30)sebas napisał(a): [ -> ]PS. W sumie, to zaczynamy dość mocno odbiegać od tematu tego wątku. Jakby pojawiły się kolejne pytania w tej kwestii to może warto założyć osobny temat - ustawianie i kalibracja głośników w domowym audio, lub coś w tym stylu...

W mojej ocenie wszystko trzyma się jeszcze kupy i nie ma potrzeby zakładania nowego tematu. Smile

1. Z forumowych wpisów wywnioskowałem, że większość Filmożerców interesuje bardziej obraz niż dźwięk (?).

2. Gros stałych bywalców wspominała o soundbarach.

3. Pragmatyczne spojrzenie na sprawę podpowiada mi, iż wypasione (audiofilskie) i sporych gabarytów zestawy 5.1 raczej nie stanowią wyposażenia posiadaczy telewizorów do 60 / 70 cali (?).

Inaczej może to wyglądać w przypadku właścicieli projektorów. Zatem Wasza dyskusja, jak sądzę, wpisuje się w niniejszy temat optymalnie.

Warto wspomnieć, że istnieją zestawy 5.1, które same siebie kalibrują. To bardzo ułatwia rozmieszczenie głośników osobom chcącym jak najszybciej cieszyć się własnym home cinema.

Przy okazji podpowiem kolegom planującym zakup projektora rozwiązanie, które sprawdza się w pokoju gościnnym. Rozrysowując plan zagospodarowania przestrzeni warto dobrać stosowne wartości w taki sposób, aby głośniki tylne mogły być umieszczone w narożnikach pomieszczenia (plus oczywiście wiszący CENTRALNIE ekran). Ja właśnie tak uczyniłem. Z oczywistych powodów wygrywa tu widz siedzący po środku. Niemniej inni goście mają także sporo satysfakcji. W najgorszym przypadku, gdy losowo wybiorą siedziska, czują się jak w kinie. Wink

W wolnej chwili (w ramach spełnienia wcześniejszej obietnicy) napiszę kilka słów o eksperymencie dotyczącym rozmieszczenia głośników. Tym samym ukażę osobistą ewolucję w temacie. Nie zawsze Dolby i THX mają rację…

Fajnie byłoby poczytać jak nagłośniliście swoje domowe kino. Także chętnie poznam Wasze doświadczenia związane z soundbarami.
(28-07-2018, 11:30)Daras napisał(a): [ -> ]W mojej ocenie wszystko trzyma się jeszcze kupy i nie ma potrzeby zakładania nowego tematu.

Nie ma potrzeby zakładać tutaj takiego tematu, są do tego specjalistyczne fora audiostereo.
Te mikrofony UMM-6 lub UMIK-1 do prawidłowej pracy trzeba załadować ze strony plik kalibracyjny po wpisaniu na stronie numeru
ze spodu mikrofonu. I są gotowe do pracy. Więc ta moja opcja naokoło poprzez wzmacniacze to droga niepewna. Trzeba by je pod taką pracę też kalibrować
a to dodatkowe koszty. Cena tego drugiego jest
taka, że to kwestia czasu jak to kupię.
Dziękuję sebas za profesjonalne wprowadzenie do tego tematu, wracamy do podstawowego wątku.
Napisałem:
No tak. Jedno i to samo urządzenie występuje pod różnymi nazwami. Niemniej namierzyłem filmik ze swoim transmiterem. 
https://www.youtube.com/watch?v=3F06gWxyAS8
Za jakiś czas wyniki moich testów.



Trochę to trwało, ale w końcu wszystko po przemontowaniu podłączyłem. Musiałem pójść ze sobą na określone kompromisy. Zakupiony przeze mnie transmiter sygnału występuje pod różnymi nazwami. Najprawdopodobniej wszystko zależy od „maniery” dystrybutora (?).  

Urządzenie wygląd bardzo estetycznie i solidnie. Jest wielkości opakowania od cygaretek. Likwidacja kabla pomiędzy projektorem a odtwarzaczem stanowi rozwiązanie interesujące. Dziś zaprezentuję tylko dane producenta. Na wnioski organoleptyczne muszę trochę poczekać, gdyż powinienem obejrzeć „bez mrugnięcia okiem” ze dwa / trzy filmy o różnych standardach. Wink

Nadajnik i odbiornik komunikują się ze sobą natychmiast po włączeniu odtwarzacza. U mnie schemat podłączenia jest następujący:

A. Odtwarzacz BD (wyjście) - zestaw 5.1 (wejście i wyjście) - nadajnik transmitera (wejście).

B. Odbiornik transmitera (wyjście) - stacja bazowa bezprzewodowych słuchawek 9.1 Sony MDR HW700DS , która służy także jako rozgałęźnik sygnału HDMI (wejście i wyjście) - projektor DLP (wejście).

Specyfikacja podana przez producenta:

- Obsługuje rozdzielczości od VGA do WUXGA 
- Formaty telewizyjne od 480i / 576i do 1080p przy 60 Hz 
- Wideo 3D obsługuje do 1080p / 720p 
- max. obsługiwana rozdzielczość 1920x1200, 16:10 WUXGA 
- Zgodny z WiHD 1.1 
- Kompatybilny z HDMI 1.4, HDCP 2.0 
- obsługuje strumienie audio Dolby True HD, DTS-HD master audio i LPCM do 7.1 kanałów (HBR) 
- Nieskompresowany transfer danych audio / wideo w wysokiej rozdzielczości 
- prawie bez opóźnień (prawie bez opóźnień) 
- Bezprzewodowa transmisja A / V do 30 m (60 GHz) w pomieszczeniu 
- możliwość podłączenia wielu odbiorników na jednym nadajniku (przełączalne) 
- możliwe kilka nadajników na jednym odbiorniku (przełączalne) 
- obsługuje polecenia CEC 

http://de.celexon.com/Signalmanagement/HDMI-Connectivity/Expert-HDMI-Funk-Set-WHD30M.html
(30-07-2018, 13:46)Daras napisał(a): [ -> ]Celexon WHD30M
http://de.celexon.com/Signalmanagement/HDMI-Connectivity/Expert-HDMI-Funk-Set-WHD30M.html

W ramach zdrowej konkurencji doklejam mój typ:
Extron eLink 100
https://www.ivojo.co.uk/component.php?pid=Extron_eLink%20100%20T%20EU
http://www.ops-tec.com/product-details/extron-elink-100/

Znam tę markę kiedyś , jeszcze prze erą FullHD, robili transmitery radiowe w rozdzielczościach VGA.


P.S.
Ciekawi mnie czy takie sprzęty potrafią bez lagów siać przez ścianę?
Mam złe doświadczenia z transmiterami audio pod Bluetooth...
Twój typ nie przesyła audio HD. Dla mnie to priorytet. W zapodanym przez Ciebie Extronie wygląda to tak:

PCM, Dolby Digital 2/0, Dolby Digital 2/0 Surround, Dolby Digital 5.1, Dolby Digital Surround EX, DTS 2-channel, DTS Digital Surround 5.1, DTS 96/24

https://www.extron.fr/product/printable.aspx?id=elink100

Trochę marnie...

Jest prawdopodobne, że sprawdzę kiedyś jak moje urządzonko zachowuje się przez ścianę. Jednak nie za bardzo lubię ciągle coś podpinać, odpinać - zatem nie obiecuję w najbliższym czasie. Co do zasady taki transmiter ma sprawdzać się w jednym pomieszczeniu (odtwarzacz - projektor).
(30-07-2018, 15:29)Daras napisał(a): [ -> ]Twój typ nie przesyła audio HD.

Jeśli ten Celexon przesyła bezstratne formaty audio - bez strat? - to jest to studyjny hi-end.
polska cena: https://www.videoprojektor24.pl/pl/celexon-whd30m-expert-bezprzewodowy-transmiter-rf-hdmi.html
P.S. Ja takie coś testowałem przez BT i kodek aptX , działa jeśli nie ma ściany jako przeszkody.

Ale podłączenie twardego dysku prosto do projektora i takie odtwarzanie filmów zmienia taką dyskusję w niepotrzebną.
Musiałem wkleić to:

projektor jest umieszczony z tyłu i rzuca na szklany ekran dotykowy.
Jeszcze parę lat temu ludzie by mówili że to science fiction.
(22-07-2018, 22:51)Daras napisał(a): [ -> ]BRAWO! HURA!
Czy mógłbyś napisać coś o swoich odczuciach porównując ze sobą tryb KINOWY z REFERENCYJNYM? Chyba takie pytanie już Ci zadałem…


Tak więc dopiero udało mi się to wszystko podłączyć i okiełznać na spokojnie. Jestem po seansie Robocopa, ależ to pięknie wygląda. Z początku preferowałem tryb kinowy, ale po chwili zastanowienia postanowiłem wybrać tryb Vivid. Nie wypływa on na jasność obrazu która jest na takim samym poziomie co Kinowy ale podbija nieco kolory i ostrość przez to obraz wydaje się bardziej żywy, cieplejszy i naturalny. Czernie wydają się bardziej wydajne i ogółem przyjemniejsze to dla oka, tryb kinowy wydaje mi się za bardzo przytłumiony szarością. Generalnie jeśli chodzi o jakość obrazu to odbywa się to na takich samych zasadach jak na TV >> czym lepszy master tym lepsze wrażenia, bo zaraz po seansie Robo odpaliłem sobie Uśpionych ( transfer raczej przeciętny i zawsze odbiegał od doskonałości ) sekwencje odstrzału Bacona w knajpie. Widać każdą niedoskonałość transferu jeszcze bardziej >> zbyt ciepłe wylewające się kolory wyprane w DNR itp. Tak więc jak coś już oglądać na tak wielkim ekranie to musi być to już konkretny transfer wyciskający z BD ostatnie soki. Odpaliłem sobie też wczoraj najnowszego Uncharted przy dość pochmurnej deszczowej pogodzie z jednym nie przesłoniętym oknem ( a są trzy w salonie ) i nie wiedziałem czy mam grać czy przecierać oczy ze zdumienia tak to bajecznie wyglądało, nie wyobrażam sobie już grania na mniejszym ekranie. Każdy detal: liście ,woda , niebo było mega wyraziste i podświetlone, czuje się ogrom tego świata co wspomaga radochę z grania. Tak więc wstępne wrażenia są bardzo pozytywne, ale podkreślam że nie zrezygnuje z TV i takich bajecznych transferów UHD jak BR2049 czy Dunkierka. Będę raczej korzystał z tego sprzętu na przemian w zależności od nastroju Wink

PS. Po wypłacie mam w planach przemalowanie frontowej ściany na bardziej ciemniejszy szary który praktycznie będzie przechodził w czarny co myślę nieco wypłynie na korzyść kontrastu.